Jako pacienti můžete být v nemocnici v nebezpečí. Hrozí například záměna léků, ale i diagnózy. Podle mezinárodního průzkumu dojde při hospitalizaci k poškození až deseti procent pacientů. Takže na sebe musíte dávat pozor – neustále se ujišťovat, že zdravotní personál ví kdo jste, jaké léky vám patří a na jaký zákrok se případně chystáte.
Do zdravotnického zařízení většinou nepřicházíme dobře naladěni. Jsme nemocní, máme potíže, bolesti a obavy. Tomu, aby pomoc zdravotníků byla opravdu účinná a bezpečná, můžeme mnohdy napomoci sami. Tím, že budeme dobře informováni, že budeme vědět, co se s námi děje, že víme, o čem můžeme rozhodnout, a že rozumíme tomu, o čem rozhodujeme. Že sami zkontrolujeme, co zkontrolovat můžeme a umíme. Postupovat můžeme v následujících krocích:
1. Identifikace
Zdravotníci se snaží poskytovat tu nejlepší péči vždy konkrétnímu člověku. Přesto se může stát, že dojde k záměně. Tomuto riziku lze předejít tzv. identifikačními náramky, označováním operovaných míst přímo na těle pacienta před výkonem a dalšími bezpečnostními prvky. Pacient, pokud je bdělý, by měl prověřit, zda je konkrétní úkon (např. podání léku, vyšetření) určen právě jemu. Neustále upozorňujte na svou totožnost, kdykoli necítíte jistotu, že jste byli správně identifikováni – při podání léku, předpisu receptu, absolvování vyšetření, jakémkoliv výkonu. Při celkové anestezii požadujte ujištění, že personál ví, kdo jste a na jakou operaci jdete. Ptejte se na konkrétní způsob prevence záměny ve vaší nemocnici. Buďte obezřetní především v situacích, kdy o vás přechodně pečuje někdo, kdo Vás nezná.
Pokud máte alergii na léky nebo potraviny, sdělujte to zdravotníkům opakovaně a zjišťujte, zda mají patřičné poznámky zaznamenány ve vaší zdravotnické dokumentaci.
Přidat nový komentář