Inzerce https://www.lekarna.cz/blackfriday/?utm_source=ordinace&utm_medium=leaderboard&utm_campaign=blackfriday

Obezita

Právě teď si můžete povídat s MUDr. Petrem Suchardou, CSc., odborníkem na OBEZITU z 3. interní kliniky VFN.

Chat na téma „Obezita“ proběhl 12. června 2004

01:37:48   admin (neregistrovaný uživatel)

mistnost byla uzavrena

01:37:48   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

omlouvám se, ale v radiu prave pípá

01:37:48   ninasva (neregistrovaný uživatel)

už jen jednu..

01:37:48   ninasva (neregistrovaný uživatel)

ještě máme dvě minutky .)

01:37:48   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro moderatorku: stopněte to, už je to moc o jídle a já musím jít vyšetřovat

01:37:48   ninasva (neregistrovaný uživatel)

je lepší sníst někaklý glukopur než tatranku?

01:37:48   ninasva (neregistrovaný uživatel)

ne, o betonové viborlisované dlažbě ;-)

01:37:48   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: Jestli prekladate o jidle, tak je nejvyšší čas  

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

celou noc, pardon

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Takže můžu sníst tatranku, když celou nmoc překládám?

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

  taky to u sebe pozoruju ;-)

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: podle toho, jaky mám hlad, tak určitě velký

01:37:47   admin (neregistrovaný uživatel)

Jana B. se odhlasil

01:37:47   admin (neregistrovaný uživatel)

Jana B. se odhlasil

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

Děkuji všem za otázky a na shledanou za půl roku (?)

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

ještě rychle - jaký je výdej při intenzívní duševní činnosti?

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

I já ho zdravím, doufám, že je na dobrém obědě...

01:37:47   Moderátor (neregistrovaný uživatel)

Na shledanou, užijme si prázdných tramvají!!

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Děkuju za odpovědi hlavně co se týče jojo efektu. Nemluví se o tom moc často. Dám si pozor ;-)

01:37:47   Moderátor (neregistrovaný uživatel)

Zdraví vás dr. Finsterle, závidí nám tuto zábavu!

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro moderátorku: doufám že jsem vyčerpal téma, nikoli účastníky a Vás!

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

kdo mohl, utekl..

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro evik: já Vám taky. Dívám se z okna na Karlovo náměstí, vypadá to tu jak 2 hodiny po vymření, ale tramvaje jezdí, tak to snad přežijeme

01:37:47   Moderátor (neregistrovaný uživatel)

Prosim tady urychlene o posledni dotaz a odpoved. Vsem dekuji za ucast a priste na shledanou. Dekuji, pane primari, za trpelivost a vycerpavajici odpovedi.

01:37:47   evik (neregistrovaný uživatel)

OK, děkuji moc a přeji krásný den!

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

má pojezd  

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: když jí potáhnete, tak určitě  

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro evik: Objednejte se telefonicky, ostatí probereme pak

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

No pole máme, ale máme i sekačku. myslíte, že to bude stačit? ;-)

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: Jo, chce to ve čtyři vyrazit s kosou na pole...

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

"kvalitní" žena se širokými boky, která může snadno rodit a přežít i při minimu potravy už zkrátka neletí...

01:37:47   evik (neregistrovaný uživatel)

Děkuji, přihlásím se. Ráda bych ještě věděla, zda má Meridie vliv na psychiku a zda se může kombinovat např. s antidepresivy. Není bezpečnější např. Orlistat (Xenical) v kombinaci s nízkotučnou dietou - co se psychiky týká.Mohu se objednat pouze telefonicky?

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Je to škoda, že ty vlastnosti, které po dlouhé evoluční období byly pro člověka přínosem stávají přítěží..

01:37:47   ninasva (neregistrovaný uživatel)

nakonec i ty vrozené vlohy se projevují různým způsobem v závislosti na okolnostech... Je to jako s inteligencí - závisí na vrozených předpokladech, ale prostředí ji může rozhodným způsobem modifikovat v tomto rozmezí.. Taj jak říkáte, někdo má předpoklady hubnout ve stresu, někdo v klidu  

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro evik: Můžete se samozřejmě znovu přihlásit, ale termín bude tak na únor...

01:37:47   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: Možná by bylo zajímavé zjistit, proč někteří lépe hubnou, když jsou spokojení (mám na sebe více času, nemusím se starat o jiné věci), jiní (ale těch je asi méně), když jsou ve stressu. Obvyklejší je i u nás to, čemu říkají Němci "Kummerspeck" (špek ze starostí)

01:37:47   admin (neregistrovaný uživatel)

petra se odhlasil

01:37:47   admin (neregistrovaný uživatel)

petra se odhlasil

01:37:46   ninasva (neregistrovaný uživatel)

No psychické faktory je těžké definovat a co teprve změřit... Ale přesto se to dělá...

01:37:46   admin --> Jana B. (neregistrovaný uživatel) » Jana B.

Vítejte v živé diskusi!

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

Jana B. vstoupil do mistnosti

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

Jana B. vstoupil do mistnosti

01:37:46   evik (neregistrovaný uživatel)

Pane doktore, před několika lety jsem u Vás byla a předepsal jste mi Degonan, který se již nevyrábí.Mohu začít uživat Meridii a pro tento účel se k Vám znovu objednat, či si ji mohu nechat předepsat jiným lékařem-ne obezitologem?Děkuji za odpověď

01:37:46   Moderátor (neregistrovaný uživatel)

Dovoluji si jen připomenout, že na "hubnutí" a jiné dotazy máme ještě 15 minut.

01:37:46   admin --> evik (neregistrovaný uživatel) » evik

Vítejte v živé diskusi!

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

evik vstoupil do mistnosti

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

evik vstoupil do mistnosti

01:37:46   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: ZAtím se prokazuje významná závislost na vrozených vlohách. Ale s psychikou se statistika dělá mnohem hůře než s "chromozomy"

01:37:46   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Samozřejmě tady budou i konstitucionální genetické faktory, ale ty zrovna tak mohou souviset s psychikou. V našem těle se skoro všecko pojí se vším...

01:37:46   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Také si myslím, že v tom něco bude... když se prokázaly poměrně silné vztahy mezi imunitou a psychikou, tak nevím proč by tomu u metabolismu nemělo být podobně... Nakonec regulační procesy v organismu (z toho, co vím) mají jistý společný princip... Možná právě psychika bude tím chybějícím článkem, který způsobuje, že lidé reagují různě na změny energetického příjmu.

01:37:46   admin --> petra (neregistrovaný uživatel) » petra

Vítejte v živé diskusi!

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

petra vstoupil do mistnosti

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

petra vstoupil do mistnosti

01:37:46   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: aha, tak to nevim, ale o souvislostech deprese - hormony - endokrinologie se už nepochybuje, takže to možná trochu může ovlivnit může i metabolizmus. Ale na ruhé straně je příjem a pracování živin a aenergie pro každý organizmus tak zásadní, že to musí být dobře pojištěno (a tedy bez velké závislosti na "psychol. faktorech"). Tím myslím dlouhodobě, krátkodobě o tom jistě není třeba pochybovat - ale někdo dva dny nejí, když mu šéf vynadá, jiný to zase řeší obráceně  

01:37:46   ninasva (neregistrovaný uživatel)

nešlo mi ani tak o poruchy chování spojené s jídlem, jako o vliv psychologických faktorů na metabolismus. O takových cýzkumech jsem dosud neslyšela, ale zdá se mi, že by tam mohla být spojitost...

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

Petr se odhlasil

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

Petr se odhlasil

01:37:46   admin --> none (neregistrovaný uživatel) » none

Vítejte v živé diskusi!

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

none vstoupil do mistnosti

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

none vstoupil do mistnosti

01:37:46   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: Samozřejmě, je o tom spousta psychologické literatury, u nás se zabývá těmito vztahy např. PhDr. František David Krch, který o tom vydal nejméně dvě knížky. Obecně jde o problematiku poruch příjmu potravy (angl. eating disorders)

01:37:46   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

k ninasva -> Petr: Příjem jídla vyvolává výdej hormonu serotoninu, který má antidepresivní účinek. Takže to je opravdu složitá věc, omezit jídlo na úplné minimum.

01:37:46   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro Petr Je to samozřejmě otázka priorit - někdo má více peněz než pevné vůle a snahy). Ale za zlé jim to nemám, Xenical je opravdu velmi bezpečný lék. Je pravda, že by neměly Xenical získat bez předpisu - ale někomu to vysvětlíte horem dolem a přesto zůstane jen u toho X.

01:37:46   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Dělají se nějaké výzkumy z oboru psychologie zdraví, které by hledaly vztahy mezi hubnutím a psychickými jevy (osobnostní rysy, stres, psychický stav, atd..)?

01:37:46   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: 1. ano, ale u některých lidí nevýznamně, u jiných nápadně - v tom hraje určitě roli dědičnost. 2. Fyzická aktivita určitě úspornost mírní, nevelý účinek mají některé léky - např. přípravek Meridia brání poklesu energet. výdeje při obvyklém snížení příjmu (na cca 4000 kJ). Podobný vliv mají látky s termogenním účinkem (kofein, efedrin - samozřejmě v malých dávkách).

01:37:46   ninasva (neregistrovaný uživatel)

pro Petra: samozřejmě, že jsou lidé, kteří si myslí, že se za peníze dá pořídit cokoli...

01:37:46   ninasva (neregistrovaný uživatel)

pro Petra: není vše o vůli. Jídlo může fungovat jako psychická závislost, zvláště pokud daná osoba nemá v životě moc jiných radostí... Nikoho bych neodsuzovala...

01:37:46   Petr (neregistrovaný uživatel)

Dobry den pane doktore.Chtel bych se zeptat,co si myslite o obeznich pacientkach,ktere neleni zaplatit nekolik tisic za pripravek Xenical,aniz by se pokusily redukovat vahu jinym leckdy snazsim a hlavne levnejsim zpusobem?Dekuji

01:37:46   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro Jirik: Cukrovka + obezita BMI > 35 + další rizikový faktor (např, zvýšený krevní tlak nebo zvýšené tuky) + zhubnout alespoň 2 kg za měsíc sledování. Pak je možno předepsat nejvýše 3 balení na pojišťovnu.

01:37:46   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Je nějaká možnost, jak organismus nakopnout, aby se metabolismus "zneefektivnil"? Působí v tom nějak fyzická aktivita, nebo třeba chemie neurotransmitterů (psychické stavy apod.)? nebo jsou jěště jiné způsoby?

01:37:46   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro Janina: Průběžně to vysvětkuji - velmi přísná omezení stravy, hladovky, zvláště krátké a pod. vedou k přizpůsobení energetické rovnováhy, takže tělo si vystačí s menším množstvím přijaté energie. Jsou lidé, kteří po nejrůznějších dietách nehubou ani při omezení pod 3500 kJ! Takže méně (radikálních "diet") je více (rozumných výsledků). Nejlépe je hubnout promyšleně, postupně, ale (ideálně) jen jednou a pak si nižší váhu udržovat. (Ale to je v praxi často jen idál, já vím.)

01:37:46   admin --> Petr (neregistrovaný uživatel) » Petr

Vítejte v živé diskusi!

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

Petr vstoupil do mistnosti

01:37:46   admin (neregistrovaný uživatel)

Petr vstoupil do mistnosti

01:37:46   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Takž když snížím příjem tak se organismus přepne do úsporného režimu?

01:37:45   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

Pro ninasva: Pokusim se: Na rozdíl od strojů neni v živých organizmech jednoduchý vztah mezi výkone a spotřebovanou energií. Existuje řada prokázaných regulačních možností, jak stejný výsledek dosáhnout s různým vynaložením energie (např. tzv. futile cycles, kdy se látka A mění na látku B a zase zpět, takže se spotřebovává energie, ale nakonci je pouze 1 molekula látky B). To všechnio proto, že naši předkové (a to nejméně několik milionuů let) museli zápasit s nedostatkem energie, ne s jejich přebytkem).

01:37:45   Jirik (neregistrovaný uživatel)

Pane doktore, jaké jsou podmínky pro předepsání Vámi uváděného Xenicalu,aby jej platila pojišťovna?

01:37:45   Janina (neregistrovaný uživatel)

jejda, nestrašte, jak se tomu vyvarovat? nebo čím bych mohla nechtěně tak vysoké váhy dosáhnout?

01:37:45   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro Janina: Souhlasím s Vámi, jen jde o to, abyste se o to nepokoušela cestou, na jejíž konci nebude 65, ale 80 nebo 120 kg!

01:37:45   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Mohl byste mi vysvětlit, jak funguje taková obrana organismu před sníženým příjmem? Ve fyziologii se zrhuba vyznám, tak bych to měla pochopit...

01:37:45   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

ninasva: Mate pomyslnou premii za nejlepsi otazku: Z hlediska zdravotniho není mezi BMI 25,15 a 23,7 zásadní rozdíl. Pokud nemáte zdravotní problémy a nejde ani o vzhled, tak bych považoval za rozumnější udržovat si stabilní hmotnost (ne moc přes 70 kg) než se snažit "mermomocí" o zhubnutí. Každé omezení příjmu totiž vede (více nebo méně) ke snaze organizmu se se sníženým příjmem vyrovnat. A to je velmi nepříjemné a nebezpečné pro budoucnost.

01:37:45   Janina (neregistrovaný uživatel)

děkuji za odpověď, při těch 55 kg jsem se cítila mnohem lépe než teď, byla jsem hbitější a neměla jsem celulitidu...

01:37:45   admin --> Jirik (neregistrovaný uživatel) » Jirik

Vítejte v živé diskusi!

01:37:45   admin (neregistrovaný uživatel)

Jirik vstoupil do mistnosti

01:37:45   admin (neregistrovaný uživatel)

Jirik vstoupil do mistnosti

01:37:45   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Váhu máme v pořádku ;)

01:37:45   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro Janina: Touto cestou mohu dát jen zcela obecnou radu - poučit se o energetických hodnotách potravin, o energet. výdeji při cvičení (opět mohu odkázat na www.stob.cz) a upravit jídelníček a pohyb tak, aby rozdíl mezi příjmem a výdejem byl asi -2000 kJ. Nejsem si jist, zda 55 kg je pro Vás optimální (nutných určitě ne - BMI 20,2).

01:37:45   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Ještě bych měla jedno otázku. Měřím 168 cm a do nedávna jsem vážila 71 kg, teď se mi povedlo to snížit na 67. Když však někomu řeknu, že hubnu, tak se všichni ptají proč a nikdo mi nevěří, že vážím tolik (opravdu na to nevypadám). A tak se chci zeptat, má-li smysl hubnout pouze kvůli váze, když z hlediska vzhledu nejsem vůbec tlustá?

01:37:45   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Paní v menze nejspíš měla na mysli to, že se ty tuky snadněji ukládají... jinak by to asi z hlediska přírodních zákonů nebylo možné...

01:37:45   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: V zásadě s Vámi souhlasím - při hubnutí by nemělo být nic absolutně přikázáno ani absolutně zakázáno - něco však opravdu může být jen velmi občasnou výjimkou, odměnou za úspěšné hubnutí

01:37:45   Janina (neregistrovaný uživatel)

dobrý den, chtěla bych se zeptat, co byste mi doporučil - vážím 65/165 cm a chtěla bych shodit na svých pův. 55 kg

01:37:45   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Jde mi o to, že někdy mám chuť si dát prostě místo večeře čokoládu nebo nanuk. Paní v menze mi však řekla, že i když sním v čokoládě stejný počet kalorii jako třeba v ovoci, tak stejně nezhubnu. je mi jasné, že ovoce je zdravější, ale je tu i psychologický aspekt věci - člověk by neměl mít pocit, že mu je něco absolutně zapovězeno...

01:37:45   admin --> Lenka (neregistrovaný uživatel) » Lenka

Vítejte v živé diskusi!

01:37:45   admin (neregistrovaný uživatel)

Lenka vstoupil do mistnosti

01:37:45   admin (neregistrovaný uživatel)

Lenka vstoupil do mistnosti

01:37:45   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro ninasva: bez omezení tuků lze jen těžko omezit celkovou enegetickou hodnotu - tuky mají ve stejné váze dvakrát tolik energie a tuto energii tělo mnohem snadněji ukládá (protože zase v pdobě tuku), než energii přijatou v cukrech (ty je nutno na tuky přeměnit - schopnost skladovat cukry je velmi omezená). Ale samozřejmě - jeslti někdy pije denně 8 piv, tj. minimálně 7000 kJ, pak omezením piva taky zhubne a tuky se vůbec nemusí měnit.

01:37:45   admin --> Janina (neregistrovaný uživatel) » Janina

Vítejte v živé diskusi!

01:37:45   admin (neregistrovaný uživatel)

Janina vstoupil do mistnosti

01:37:45   admin (neregistrovaný uživatel)

Janina vstoupil do mistnosti

01:37:45   ninasva (neregistrovaný uživatel)

Pane Sucharda, chtěla bych se zeptat na jednu věc. Je řpi hubnutí rozhodující příjem kalorii, nebo jiné aspekty? Slyšela jsem například, že pokud se konzumují tuky, tak nelze zhubnout ani při omezení kalorického příjmu...

01:37:45   kubafr (neregistrovaný uživatel)

Děkuji. Nashledanou

01:37:45   admin --> ninasva (neregistrovaný uživatel) » ninasva

Vítejte v živé diskusi!

01:37:45   admin (neregistrovaný uživatel)

ninasva vstoupil do mistnosti

01:37:45   admin (neregistrovaný uživatel)

ninasva vstoupil do mistnosti

01:37:45   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro kubafr: Vyznat se v nabídce preparátů, které podle reklamy vedou ke zhubnutí, je opravdu těžké. Čím větší, rychlejší a snadnější účinek je slibován, tím je to větší podvod. Pokud není srozumitelně vysvětlen slibovaný účinek, energetická hodnota a pod., doporučuji se vyhnout velkým obloukem. Na druhé straně existuje řada výborných nízkoenergetických potravin, výrobků se zvýšeným obsahem vlákniny a pod. Spolehlivé informace získáte např. na stránkách společnosti STOB Ivy Málkové (www.stob.cz)

01:37:45   kubafr (neregistrovaný uživatel)

Jak účiné jsou reklamované přípravky na zhubnutí typu Slim a fit ?

01:37:45   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro kubafr: Obecně by strava neměla vést k zácpě - tedy dostatek tekutin, dostatek vlákniny. Hemeroidy někdy dráždí dráždivá (kořeněná) strava - to je individuální a chce to vyzkoušet.

01:37:45   kubafr (neregistrovaný uživatel)

Jaký typ stravy je vhodný a naopak nevhodný pri potížích s hemoroidy?

01:37:45   blondy (neregistrovaný uživatel)

Děkuji za odpovědi a naschledanou.

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro blondy: V případech nedostatečné výživy je nutné zjistit příčinu - skoro vždy se na to přijde a podle toho je možno postupovat. Ať se obrtáí na svého praktického lékaře.

01:37:44   blondy (neregistrovaný uživatel)

váží 40-42 kg a měří 165 cm

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro kubafr: Je to jistě obtížné, ale snažte se individuálně podle typu směny dodržet rozdělení celkového denního množství do alespoň tří porcí a vyhnout se velkým pauzám mezi jídly

01:37:44   blondy (neregistrovaný uživatel)

p.doktore moje kamarádka mě požádala, abych se Vás zeptala, zda je léčba na její problém je hodně hubená i když jí (podle mě až dost) nemůže přibrat.

01:37:44   kubafr (neregistrovaný uživatel)

Jak upravit čas posledního jídla, případně celkový režim, když pracuji v nepřetržitém provoze a každé 2 dny se mi mění směny?

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro blondy: Seznam obezitologických poraden je např. v nově vydané knížce (Obezita je realita aneb Hubneme s rozumem, která vyšla v Radiodservisu a měla by být normálně v knihkupectvích. V dohledné době také zprovozníme webové stránky České obezitologické společnosti www.obesitas.cz

01:37:44   admin --> kubafr (neregistrovaný uživatel) » kubafr

Vítejte v živé diskusi!

01:37:44   admin (neregistrovaný uživatel)

kubafr vstoupil do mistnosti

01:37:44   admin (neregistrovaný uživatel)

kubafr vstoupil do mistnosti

01:37:44   blondy (neregistrovaný uživatel)

Mohu se tedy obrátit na odborníka a pokud ano poraďte prosím ke komu .Děkuji

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro blondy: Možná paní doktorka o Xenicalu není dost informována. Pokud Vám napsala Adipex, tak netuším, proč Vám nenapíše Xenical, když to bude za Vaše peníze - jí to nebude stát ani korunu.

01:37:44   blondy (neregistrovaný uživatel)

To jsem už udělala moje lékařka mě řekla,že to ona napsat nemůže,že ještě nejsem tak silná abych musela tento lék brát (já si myslím,že jsem a dost mne to trápí) zkusila jsem zlatá vajíčka ale bylo mě při nich zle

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro telefonujícího čtenáře Vrbu: Je to přesně obráceně: Obézní lidé mají mnohem častěji cukrovku (asi 80 % nemocných s cukrovkou je obézních!). A cukr jim nechybí, on jim zdánlivě přebývá, protože ho neumí zpracovat a on (přesně jde o glukózu) se hromadí v krvi a dostává se případně do moči.

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

Pro tulinek: Zajímavý dotaz! Obézní lidé mají rakovinu tlustého střeva (= kolorektální karcinom) o něco častěji než neobézní. Soudí se, že je to tím, že během života snědí více tuků, které jsou často tepelně upravené (přepálené) a tedy karcinogenní. (To by mohla ověřit studie, která by odlišila "obézní z tuků" od "obézních z cukrů" - ale to asi není reálné ani zjistit, natož uspořádat). Takže jistější než primární prevence (aby nádor nevznikl) je včasný záchyt (sekundární prevence), protže jde obecně o pomalu rostoucí a pozdě se šířící typ karcinomu.

01:37:44   Moderátor (neregistrovaný uživatel)

Jeden telefonický dotaz: "Proč cukrovkáři tíhnou k tloustnutí, když jim spíš cukr chybí, nebo se pletu?" - ptá se čtenář Vrba.

01:37:44   tulínek (offline) (neregistrovaný uživatel)

Jaká je prevence rakoviny tlustého střeva?

01:37:44   admin (neregistrovaný uživatel)

Hana se odhlasil

01:37:44   admin (neregistrovaný uživatel)

Hana se odhlasil

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro Hana: hmotnost 60 kg při výšce 1,70 m odpovídá BMI 20,8, což je zcela v normě. Nicméně během kojení není hubnutí z 66 kg na 60 kg ani rozumné, a asi ani reálné. Ze zdravotních důvodů není k něčemu takovému důvod.

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro blondy: Xenical má tu obrovskou výhodu, že kromě vedlejších účinků, spojených s odchodem nestrávených tuků, nemá nežádoucí účinky (nevstřebává se ze střeva, neovlivňuje jiné léky...). Myslím, že pokud se domluvíte se svým lékařem, že dodržujete základní zásady ve stravování, předpis Vám vydá - ale musíte si lék zaplatit (cca 2200 Kč na měsíc).

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro misa: Netvrdím, že individuální zkušenost s večerním jídlem nemůže být jiná, ale neexistuje žádná studie, která by ukázala, že jídlo po 17. (18., 19. ...) hodině je "nebezpečnější". Záleží samozřejmě na tom, kdy chodíte spát, kdy vstáváte, jak jíte během dne. V poslední době se určitá důležitost přisuzuje tzv. glykemickému indexu (některé sacharidy vyvolají vyšší hladinu inzulinu a zprostředkovsaně může dojít k zadržení tekutin a vzestupu hmotnosti).

01:37:44   Hana (neregistrovaný uživatel)

Dobrý den, pane doktore. Jsem 4 měsíce po porodu měřím 170cm a vážím 66kg. Před otěhotněním jsem ale měla o 6kg méně. Poraďte jak zhubnout a neohrozit kojení. Děkuji

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro misa: Karnitin je přirozeně v těle se vyskytující látka, která je nezbytná pro činnost svalů (tedy i pro spotřebovávání energie ve svalech). Problém je v tom, že nikdy nikdo věrohodně nedokázal, že by obézní měli karnitinu málo. Není tedy vědecky podloženo, že podávání karnitinu zmenší zásoby tuku. (Pokud si někdo koupí karnitin a potom více cvičí, tak to samozřejmě fungovat může.

01:37:44   blondy (neregistrovaný uživatel)

přeji krásný den a chtěla bych se zeptat kdy je vhodná léčba Xenicalem važím 87 kg a měřím 159 cm mohu i já tuto léčbu podstoupit hubnout se mě nadaří (cvičit moc nemohu ze zdravotních důvodů a ani procházky nepomáhají) děkuji

01:37:44   misa (offline) (neregistrovaný uživatel)

Mám dvě otázky. 1. Co je karnitin, lze ho pro účel zhubnutí užívat a kdy? před nebo po jídle, na noc nebo před hodinou fyzického cvičení? 2. Chci se zeptat na čas posledního jídla. už jednou jste mi psal, že hodina večeního jídla nehraje roli. Ale já mám vlastní zkušenost, že najím-li se po 18 hod. a ještě k tomu jím sacharidy ukáže mi ráno váha cca o 1 kg více. Čím by to mohlo být způsobeno, v noci tělo více tráví? kromě obezity mě trápí i nespavost a oba tyto problémy jsou vlastně propojeny. Když večer nejím hladová těžko usínám, tak se v noci najím a zase tloustnu. Michaela

01:37:44   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro Lenku: Rozhodně nemá smysl se zaměřit na rychlost hubnutí. Váš BMI je 27, což je nadváha a aktuální zdravotní rizika jsou jen hraničně zvýšená. Základem každého hubnutí je snížit příjem energie (omezením tuků, případně volných cukrů) a zvýšení výdeje energie (vhodným pohybem, cvičením). Za ideální bych považoval hubnut 2, nejvýše 3 kg měsíčně - pak máte naději na udržení se na hmotnosti, která pro Vás bude optimální, tedy kolem 70 kg.

01:37:44   admin --> Hana (neregistrovaný uživatel) » Hana

Vítejte v živé diskusi!

01:37:44   admin (neregistrovaný uživatel)

Hana vstoupil do mistnosti

01:37:44   admin (neregistrovaný uživatel)

Hana vstoupil do mistnosti

01:37:44   admin --> blondy (neregistrovaný uživatel) » blondy

Vítejte v živé diskusi!

01:37:44   admin (neregistrovaný uživatel)

blondy vstoupil do mistnosti

01:37:44   admin (neregistrovaný uživatel)

blondy vstoupil do mistnosti

01:37:44   Lenka (offline) (neregistrovaný uživatel)

Má výška je 171cm a vážím 79 kg.Vždy co se mi podaří zhubnout zase rychle naberu.Před 7 roky jsem vážila 68 a byla jsem spokojená.Mohl by jste mi poradit jak mám toho dosáhnout,abych zhubla co nejdříve a nastálo.Děkuji

01:37:43   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro Janu B.: trochu Vás zklamu - zásadně nového není nic, bohužel byly ukončeny i předklinické zkoušky dvou látek, které byly zvažovány jako nové léky. Pro laiky i zdravotníky je nejdůležitější, že o významu cíleného léčení obezity pro terapii jiných nemocí (cukrovka, hypertenze, choroby srdce) není pochyb. Např. na letošním evropském diabetologickém kongresu tvořila problematika obezity odhadem 20 %. V této souvislosti je možná určitou novinkou, že léky primárně určené k léčbě otylosti se dnes považují i za léky proti cukrovce (např. Xenical).

01:37:43   Jana B. (offline) (neregistrovaný uživatel)

Dobrý den, pane doktore, minule se nikdo nezeptal na novinky v léčbě obezity. Jsou tedy nějaké novinky a pokud ano, jaké?

01:37:43   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

pro vblanka: Polycystická ovaria se dají léčit, i když ne vyléčit, Skutečně jde o hormonální odchylku, spojenou velmi často s obezitou. Kromě hormonální léčby u specializovaného gynekologa-endokrinologa musíte dodržovat stejné zásady pro hubnutí jako u jiných příčin - omezit přísun energie. Zhubnutí zlepší i inzulinovou rezistenci, tj. nedostatečnou reakci těla na účinek inzulinu a sklon k cukrovc

01:37:43   prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel)

I já vítám všechny, kteří se této diskuze zúčastní.

01:37:43   vblanka (offline) (neregistrovaný uživatel)

Pane doktore, chci se zeptat mám onemocnění hormonální sydrom PCo, navíc mám zjištěnu nějakou inzulinovou rezistenci. Jsem moc silná a nedaří se mi ani po dietách hubnout. Beru léky verospiron, metformin. Poradil byste mi jak mám bojovat s nadváhou, Je mi to moc nepříjemné. A ješte jednu otázku myslíte, že se tato nemoc hormonální a ta rezistence vyléčí, zbavím se toho, nebo se to dá jen stabilizovat a léky brát už nafurt. Můj lékař mi řekl, že ta léčba je obtížná a dlouhodobá. poradte mi. Děkuji

01:37:43   Moderátor (neregistrovaný uživatel)

Vítám Vás, pane doktore, přeji příjemné posezení.

01:37:43   admin --> prim. Sucharda (neregistrovaný uživatel) » prim. Sucharda

Vítejte v živé diskusi!

01:37:43   admin (neregistrovaný uživatel)

prim. Sucharda vstoupil do mistnosti

01:37:43   admin (neregistrovaný uživatel)

prim. Sucharda vstoupil do mistnosti

01:37:43   admin --> Moderátor (neregistrovaný uživatel) » Moderátor

Vítejte v živé diskusi!

01:37:43   admin (neregistrovaný uživatel)

Moderátor vstoupil do mistnosti

01:37:43   admin (neregistrovaný uživatel)

Moderátor vstoupil do mistnosti

01:37:43   admin (neregistrovaný uživatel)

mistnost byla otevrena

Chcete mít přehled
o novinkách na ordinaci.cz

Objednejte si zdarma náš pravidelný zpravodaj.

Inzerce

Chcete zdravě spát?
Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroomech Magniflex nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.

2024_Magniflex_OrdinaceCZ_voucher_300x300_sleva.jpg

Anketní otázka

Máte rádi zázvor?

78%
22%
Zatím hlasovalo 164 lidí
reklama https://www.lekarna.cz/boiron-oscillococcinum-1-g-granule-30-davek/?utm_source=ordinace&utm_medium=square&utm_campaign=Boiron_oscillo

Mohlo by vás zajímat

Pátá nemoc vyrážka čím mazat

Dobrý den. Děti mají pátou nemoc, která se projevila vyrážkou v obličeji. Čím ji prosím mazat?

Lennoxův-Gastautův syndrom: Vzácný syndrom způsobuje desítky záchvatů denně

Závažné neurologické onemocnění postihuje nejčastěji děti kolem 3 let věku. Projevuje se epileptickými záchvaty různého typu, syndrom provází také mentální postižení a další zdravotní komplikace. Někdy si ale diagnózu vyslechnou pozdě – až v dospělosti. Správně zacílená léčba jim přitom může výrazně usnadnit život. A nejen jim, ale i rodinám, které se doma o pacienty nepřetržitě starají. Lékaři na to upozorňují u příležitosti Světového dne LGS, který připadá na 1. listopadu.

Strupy v nose

Dobrý den, jsem nachlazený a mám rýmu. Udělaly se mi strupy v nose, kterých se nemůžu zbavit. Je to bolestivé a nevím si s tím už rady. Co bych na to mohl použít, abych se toho zbavil?

Jak na úspěšné kojení od A do Z

Kojení je důležitou součástí péče o novorozené miminko a má řadu přínosů. Poskytuje dítěti nejen nezbytné živiny, ale také protilátky, které ho chrání před infekcemi. Navíc se při něm buduje hluboké pouto mezi matkou a dítětem. Kojení však může být pro některé matky náročné, hlavně zpočátku. Poradíme vám, jak poznáte, že je miminko správně přisáté, a co dělat, když se objeví problémy...

Nejčtenější články

Nejnovější témata

Nejnovější diskuze

19. června 2008, 10:54:48

Dobrý den .Ano opět bych přestával kouřit bez šidítek ,.Vážím si sám sebe a nebudu se…

28. června 2008, 09:42:17

Hele ty nulo ty ještě žiješ? Dofám ,že nekouříš.kam jedeš na dovolenou ? Nebolí tě oči…

28. června 2008, 09:57:08

Tak vážení poděkujte Karlovy slíbil jsem mu pro zdar Vašeho odvykání ale spíše pro něho…

Naši partneři

Inzerce