Alergie na chlad propuká hlavně na podzim a v zimě, kdy se vlivem chladného počasí zvyšuje počet těch, které trápí nepříjemné kožní projevy při pobytu v chladném či mrazivém vzduchu nebo po přechodu z tepla do zimy či naopak. Nejčastěji se jedná o zarudnutí pokožky, kopřivku s úporným svěděním, popraskání kůže nebo otoky těch míst těla, která nejsou dostatečně chráněná oblečením.
Z NABÍDKY LÉKÁRNA.CZ
Pokud vás lékař z nějakého důvodu není přítomen v ordinaci během ordinačních hodin, nebo přeruší poskytování zdravotních služeb, například odjede v létě na dovolenou, musí vám zpřístupnit informaci o tom, kde vám bude poskytnuta neodkladná péče jiným lékařem a v jakých ordinačních hodinách.
Informaci o tom, který zastupující lékař či zdravotnické zařízení pacientům poskytne neodkladnou péči v době jeho nepřítomnosti (např. v době dovolené), má poskytovatel povinnost zveřejnit, tak, aby byla pacientům veřejně dostupná – tedy především viditelně, třeba na dveřích ordinace či čekárny, ale je také vhodné využít i další, zažité komunikační prostředky – tedy způsoby jakými obvykle oznamuje změny ordinační doby (web, infodeska obecního úřadu apod.). Zastupující lékař tuto akutní péči poskytuje ve své ordinaci a v době svých ordinačních hodin.
Co když lékař nepřítomnost neohlásil?
V případě, že by lékař nezpřístupnil pacientům informaci o své nepřítomnosti nebo dočasném přerušení poskytování zdravotních služeb a informaci o svém zástupu, dopustil by se přestupku. To platí následně i pro jeho zástupce – jestliže by odmítl vyšetřit pacienty ve své ordinační době (či její části). V takových případech byste mohli podat stížnost.
Hlášení o zastupování lékaře zdravotní pojišťovně
Lékař má také povinnost informovat zdravotní pojišťovnu o své nepřítomnosti v ordinaci v případě, že tato nepřítomnost výrazně omezí provoz ordinace a bude trvat předem určený počet dnů v kalendářním měsíci. Poskytovatel hlásí také údaje zastupujícího lékaře. Toto ustanovení vyplývá z uzavřené smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb mezi poskytovatelem zdravotní péče a zdravotní pojišťovnou.
Podle této smlouvy je zpravidla poskytovatel povinen poskytovat smluvený rozsah péče v definované a smluvně sjednané ordinační, respektive provozní době. Tato ordinační doba je pak uváděna v příloze smlouvy, tvořící její nedílnou součást.
Například všeobecný praktický lékař nebo lékař pro děti a dorost musí zdravotní pojišťovnu informovat v případě, že jeho nepřítomnost bude trvat déle než 3 dny, lékař v oboru gynekologie v případě nepřítomnosti delší než 7 dnů.
Kdo vám napíše léky v době dovolené ošetřujícího lékaře?
Lékař plánované uzavření ordinace obvykle zveřejňuje s předstihem. Proto pacienty, kteří poskytovatele navštěvují pravidelně, lékař upozorní dopředu, aby si zajistili potřebnou zásobu léčivých přípravků. V případě pacientů s chronickým onemocněním, je vždy optimální postup, aby kontroly včetně chronické medikace probíhaly u ošetřujícího lékaře.
V akutních případech (např. zhoršení zdravotního stavu) se může pacient obrátit na zastupujícího lékaře. Pokud pacient potřebuje předepsat léky na chronické onemocnění může požádat zastupujícího lékaře o vystavení receptu. Doporučené ale je, aby měl pacient k dispozici lékařskou zprávu pro potřeby informovanosti zastupujícího lékaře (pro případ, že zastupující lékař nemá přístup do zdravotnické dokumentace pacienta).
Zastupující lékař řeší aktuální zdravotní stav pacienta a posuzuje, zda je nezbytné předepsat medikaci v závislosti na tomto aktuálním zdravotním stavu pacienta. Zastupující lékař má právo na to stanovit léčebný postup.
Ať už potřebujete pomoci s výběrem vhodného léku, doplňku stravy či vitamínu, obraťte se na lékárníky v online poradně na Lékárna.cz. Ve všední dny, v časech 18-22 hodin, zastihnete lékárníky i na online chatu. V ostatních časech můžete kontaktovat lékárníky na emailu - odpověď v tomto případě čekejte během následujících 24 hodin (v pracovní dny).
Zdroj: vzp.cz