Alergie na chlad propuká hlavně na podzim a v zimě, kdy se vlivem chladného počasí zvyšuje počet těch, které trápí nepříjemné kožní projevy při pobytu v chladném či mrazivém vzduchu nebo po přechodu z tepla do zimy či naopak. Nejčastěji se jedná o zarudnutí pokožky, kopřivku s úporným svěděním, popraskání kůže nebo otoky těch míst těla, která nejsou dostatečně chráněná oblečením.
Z NABÍDKY LÉKÁRNA.CZ
Pokud se český občan do takové situace dostane, může po návratu z dovolené požádat o refundaci vynaložených nákladů na léčivé přípravky svoji zdravotní pojišťovnu.
Jak funguje přeshraniční eRecept?
Český pacient v zahraniční lékárně předloží svůj identifikační doklad, tzn. pas nebo občanský průkaz a také identifikátor eReceptu (stejně jako v ČR ze SMS, e-mailu nebo aplikace).
Lékárník v zahraničí se spojí s českým systémem eRecept a ověří identitu pacienta, platnost a „vydatelnost“ elektronického receptu. Při výdeji se pak farmaceut bude orientovat podle léčivé látky, obchodní názvy léčiv se totiž mohou v různých zemích lišit. Díky centrálním evropským číselníkům a katalogům dostane lékárník prostřednictvím systému kompletní informace o účinných látkách, formě, množství a dávkování tak, aby mohl spolehlivě posoudit, jaký lék vydat. Vše bude uvedeno v úředním jazyce dané země. Lékárník bude mít ale k dispozici i originál eReceptu. Jakmile farmaceut provede výdej léčiva, odešle se informace o výdeji zpět do země vystavení eReceptu. Předepisující lékař tak bude mít v lékovém záznamu možnost ověřit, zda si pacient léky vyzvedl.
Systém zatím funguje v lékárnách v Chorvatsku a Polsku. Zapojení je dobrovolné. Například v Chorvatsku české e-recepty přijímají ve víc než tisícovce lékáren. Jsou ve všech oblíbených destinacích, jako je Split, Zadar nebo Rijeka. Celý seznam zapojených lékáren je na webu epreskripce.cz.
V roce 2023 by se do systému mohlo přidat taky Španělsko, Finsko, Portugalsko nebo Estonsko. Infrastrukturu pro takové přeshraniční služby zajišťuje Evropská komise a zapojení je zatím pro členské státy dobrovolné.
Listinné recepty, které je možné uplatnit ve všech členských zemích EU, zůstanou i po spuštění elektronické preskripce zachovány.
Úhrada léků
Pokud si pojištěnec na základě „českého“ e-Receptu vyzvedne daný léčivý přípravek v jiném členském státě EU, na místě ho zaplatí sám. Následně u své zdravotní pojišťovny podá žádost o náhradu nákladů, které zaplatil v zahraničí. K žádosti pojištěnec musí doložit kopii lékařského předpisu, případně jiný doklad, ze kterého bude patrné, že byl příslušný léčivý přípravek předepsán, a doklad o zaplacení, ze kterého je patrná úhrada předepsaného léčivého přípravku pojištěncem. V případě, že pojištěnec splní všechny stanovené podmínky, je mu přiznána náhrada nákladů – ovšem maximálně do té výše, kterou by zdravotní pojišťovny hradily za lék v České republice (tzn. do výše českých „cen“).
Výše náhrady nemusí plně pokrýt výdaje
Náhrada nákladů automaticky neznamená přepočet uhrazené částky v zahraniční měně na české koruny a garanci náhrady nákladů v plné a pojištěncem uhrazené výši. Ceny léčivých přípravků mohou být v každém státě rozdílné, a to dle závislosti na právních předpisech daného státu. Tzn. výše poskytnuté náhrady se proto může lišit oproti ceně, kterou pojištěnec za léčivé přípravky v zahraničí skutečně zaplatil.
Za jak dlouho mi budou peníze proplaceny?
O žádostech o náhradu nákladů je rozhodováno ve správním řízení (v souladu se správním řádem – zákon č. 500/2004 Sb.). Žádosti jsou vyřizovány bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení. V případech, kde se jedná o zvlášť složitý případ, je lhůta do 60 dnů. Pojištěnec se může odvolat do 15 dnů ode dne, kdy mu bylo doručeno rozhodnutí.
Můžu si léky vyzvednout kdekoli v zahraničí?
Vyzvednout léčivý přípravek na lékařský předpis vydaný v ČR v jiném členském státě EU je možné v případě, jestliže tento lékařský předpis splňuje náležitosti tzv. přeshraničního předpisu. V případě, že lékař vystaví elektronický předpis, nemusí být v jiném členském státě EU uznáván a může být vyžadována jeho papírová forma. Podmínky a možnosti výdeje léčivého přípravku v lékárně, stejně jako výše úhrady, se řídí právními předpisy daného členského státu EU. I v těchto případech je možné po návratu požádat zdravotní pojišťovnu o refundaci nákladů, opět platí nutnost splnění všech stanovených podmínek a doložení potřebných dokladů.
Ať už potřebujete pomoci s výběrem vhodného léku, doplňku stravy či vitamínu, obraťte se na lékárníky v online poradně na Lékárna.cz. Ve všední dny, v časech 18-22 hodin, zastihnete lékárníky i na online chatu. V ostatních časech můžete kontaktovat lékárníky na emailu - odpověď v tomto případě čekejte během následujících 24 hodin (v pracovní dny).
Zdroj: vzp.cz