Inzerce https://www.lekarna.cz/blackfriday/?utm_source=ordinace&utm_medium=leaderboard&utm_campaign=blackfriday

130 000 řidičů v ČR má problém správně rozpoznat červenou barvu

( Redakce Ordinace.cz | přečteno: 5903x )

Řízení automobilu či jiného motorového vozidla je vysoce komplexní činnost a oči při ní hrají klíčovou roli. Zejména v podzimním období, kdy ubývá světla, by si řidiči měli kvalitu zraku překontrolovat. Krátkozrakost, šedý zákal, či barvoslepost mohou v tomto případě i zabíjet!

shutterstock.com

Z hlediska dopravního provozu a bezpečné jízdy jsou pro řidiče nezbytné snad všechny zrakové funkce - zraková ostrost, zorné pole, schopnost vidět za snížené viditelnosti, citlivost na oslnění, barevné vidění, prostorové vidění a pohyblivost očí. Pravidelné prohlídky zraku jsou proto povinni podstoupit nejen žadatelé, ale také držitelé řidičských průkazů. Neprofesionální řidiči absolvují povinně prohlídky až v 60, 65 a 68 letech a dále každé 2 roky. Řidiči z povolání podstupují povinné vyšetření každé dva roky a po 50. roce věku každý rok.

Krátkozrací jezdí stovky metrů po slepu

srovnání zrakuPři řízení motorového vozidla musí řidič průběžně sledovat nejen to, co se děje na silnici a v její těsné blízkosti, ale také údaje na přístrojové desce. S oční vadou se jedná o proces značně riskantní.
„Během sklonění hlavy, v průměru asi o 30 stupňů, dochází k potlačení ostrosti obrazu dění na vozovce, což je způsobeno následkem pohybu očí. Při pohledu například na tachometr totiž obvykle pohyb očí cíl mine, v průměru asi o 5 stupňů, což je okamžitě vyrovnané následným pohybem očí. Po vytvoření ostrého obrazu na sítnici dochází k jeho zpracování a uvědomění si viděného. Předpokládáme však, že velikost čtených číslic musí být minimálně 5x větší než je minimální velikost umožňující jejich diferenciaci. Tedy až po zpracování a realizaci informace lze pohled vrátit do původního postavení. Doba trvání tohoto procesu je ovlivňována řadou faktorů jako věk, kondice, pozornost a zkušenost. V průměru to bývá 0,5 - 3s. Při jízdě rychlostí 100 km / hod vozidlo projde 14 - 86 m, při 160 km / hod pak 22 - 132 m. Během této doby řidič nic nevidí a vozidlo je jakoby řízeno slepým,“ vysvětluje MUDr. Lucie Valešová, primářka oční kliniky DuoVize.

Tento „slepý okamžik“ však samozřejmě velice komplikuje a prodlužuje případná vada zraku, jako je zejména krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus či šedý zákal.

První tři zmiňované vady se dají jednoduše vyřešit nošením brýlí nebo kontaktních čoček. Pokud člověk neřídí s patřičnou korekcí, může, podle MUDr. Valešové, docházet k rozvoji tzv. astenopických potížích, čili bolesti hlavy, únavě očí a rozmlžování. Někteří řidiči mají vzhledem ke své oční vadě nošení brýlí pro řízení povinné a tento údaj musí mít zapsán v řidičském průkazu. Pokud dávají před brýlemi přednost kontaktním čočkám (nebo používají obojí), měli by jejich nošení mít v průkazu také zapsáno. Zmíněné oční vady se však dají také operovat. „Pokud vada překračuje počet povolených dioptrií uvedený vyhláškou, je možné odstranit dioptrickou vadu laserovou operací. V současné době je nejlepším řešením laserová metoda NeoSMILE 3D prováděná femtosekundovým laserem,“ vysvětluje MUDr. Valešová.

132 000 řidičů nepozná červenou barvu

MUDr. ValešováÚčastník silničního provozu by měl mít normální barvocit - rozlišování barev.
Poruchou barevného vidění jsou postiženi převážně muži (8%) a jen asi 0,4% žen. Asi 80% barvoslepců má lehčí poruchu vnímání zelené barvy a 25% poruchu těžší. Lehkou poruchu vnímání červené barvy má 10% lidí a 15% trpí poruchou těžší. Podle nových výzkumů je asi 1,5 - 2,0% účastníků silničního provozu postiženo poruchou vnímání červené barvy. U těchto lidí musíme předpokládat, že zvláště znečištěné brzdové a obrysové svítilny poznají později, nebo vůbec ne,“ varuje MUDr. Valešová a dodává: „Léčení této geneticky podmíněné poruchy v současnosti není možné.“ Vzhledem k tomu, že v České republice bylo ke konci loňského roku zhruba 6,6 mil registrovaných řidičů, brázdí české silnice více než 130 000 lidí, kteří nerozliší červenou barvu!

Šedý zákal – strašák řidičů, nejen těch starších

Komplikovat situaci řidičům může i katarakta neboli onemocnění oka známé jako šedý zákal. Nepropustná oční čočka způsobuje zamlžené vidění a tím pádem rovněž rapidně zpomaluje reakce řidičů. Udává se, že po 75. roce života je tímto onemocněním postiženo více než 75 % populace.
„Může se však objevit také u mladších pacientů, neboť ke zkalení čočky může dojít i následkem užívání některých léků, UV zářením, RTG paprsky, infračerveným světlem, určitý vliv mohou mít také vyšší dioptrické vady. Vznik šedého zákalu často také souvisí s některými chorobami jako je např. cukrovka, zarděnky, toxoplazmóza, zánět duhovky či zelený zákal,“ vysvětluje MUDr. Radan Zugar, primář Očního centra Praha, a dodává: „Při operaci šedého zákalu je nutné odstranit z oka zakalenou čočku, která nepropouští světlo na sítnici, a nahradit ji čočkou umělou. K tomu se ještě v nedávné době používal skalpel, ale teď už více než tři roky operujeme kataraktu laserovým paprskem řízeným počítačem. Tím se vylučují chyby způsobené manuálním vytvářením řezů. Výzkumy prokázaly, že laser je 10x přesnější než člověk.

Na jak dlouho vyřadí operace šedého zákalu řidiče z provozu?

Řidiči se často bojí, že je po operaci šedého zákalu nebudou moci dlouho usednout za volant. Zákrok proto často odkládají. Tím ale zbytečně riskují.
Z hlediska funkce zraku je většina pacientů po operaci šedého zákalu schopna řídit přibližně dva až tři týdny po zákroku. Z hlediska vyhlášky o způsobilosti k řízení motorových vozidel to však může být jiné. Záleží na tom, zda pacient má, či nemá v řidičském průkazu poznámku "brýle na řízení nutné", a na tom, zda je řidič amatér, či profesionál. Zrušení zápisu "brýle nutné" může provést jen příslušný dopravní odbor, a to výhradně na pokyn praktického lékaře. Nález od očního lékaře tyto úřady neuznávají, je však nutný pro praktického lékaře. Pokud je pacient řidič amatér, zápis v řidičském průkazu nemá a splňuje po operaci podmínky vidění dané příslušným předpisem, nemusí činit žádné další administrativní kroky. Pokud je řidič profesionál, mohou být předpisy, které se ho týkají, složitější a měl by se informovat u svého zaměstnavatele a praktického či závodního lékaře,“ radí doc. Šárka Skorkovská, primářka brněnské oční kliniky NeoVize.

Přečtěte si také

OCT - neinvazivní vyšetření zraku

Postižení oční sítnice může znamenat i trvalé poškození zraku

60% lidí na světě trpí oční vadou, ale pouze každý čtvrtý problém řeší

banner_ks_poradna.jpg
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Inzerce https://www.ordinace.cz/clanek/odborne-poradny-na-ordinace-cz/

Chcete mít přehled
o novinkách na ordinaci.cz

Objednejte si zdarma náš pravidelný zpravodaj.

Inzerce https://www.lekarna.cz/zdravotni-pojistovny/?utm_source=ordinace&utm_medium=square&utm_campaign=zdravotni-pojistovny

Anketní otázka

Máte rádi zázvor?

78%
22%
Zatím hlasovalo 165 lidí
reklama https://www.lekarna.cz/boiron-oscillococcinum-1-g-granule-30-davek/?utm_source=ordinace&utm_medium=square&utm_campaign=Boiron_oscillo

Mohlo by vás zajímat

Využití laseru v očním lékařství

Uplatnění laserových technologií znamenalo výrazný pokrok v mnoha oblastech medicíny, což beze zbytku platí i o oftalmologii. Pokroky v očním lékařství a medicíně vůbec jsou dlouhodobě úzce spjaty s vývojem nových přístrojů, jejichž zavedení do praxe následně umožňuje vypracování progresivních diagnostických a terapeutických postupů. Nejinak tomu bylo i s lasery, které záhy zaujaly významné místo v léčbě mnoha očních nemocí a v poslední době se uplatňují i při vyšetřování.

Odchlípení, čili amoce sítnice

Sítnici si pro zjednodušení lze představit jako tenkou blanku, která je zevnitř v celém rozsahu přiložena ke stěně očního bulbu. Na její vnitřní plochu nasedá sklivec, což je rosolovitá hmota vyplňující větší část vnitřku oka.

Šilhání

Šilhání je porucha, při které postavení očí není paralelní, ale oči se buď sbíhají k sobě nebo rozbíhají od sebe. Přesnější, ale poněkud méně srozumitelná definice říká, že při sledování určitého bodu se osy očních bulbů neprotínají v tomto bodě.

Ječné zrno

Ječné zrno je zánět mazové žlázky v očním víčku.

Nejčtenější články

Nejnovější témata

Nejnovější diskuze

19. června 2008, 10:54:48

Dobrý den .Ano opět bych přestával kouřit bez šidítek ,.Vážím si sám sebe a nebudu se…

28. června 2008, 09:42:17

Hele ty nulo ty ještě žiješ? Dofám ,že nekouříš.kam jedeš na dovolenou ? Nebolí tě oči…

28. června 2008, 09:57:08

Tak vážení poděkujte Karlovy slíbil jsem mu pro zdar Vašeho odvykání ale spíše pro něho…

Naši partneři

Inzerce