Už nebudete tápat v situaci, kdy budete chtít změnit lékaře či zdravotní pojišťovnu. V textu jsou i užitečné odkazy pro případ, že nemůžete najít lékaře, který registruje nové pacienty.
V úvodu našeho seriálu o pacientských právech a povinnostech jsme Vám představili příručku Rádce pacienta. Pokračujeme základními právy pacientů na výběr zdravotního zařízení a pojišťovny.
Volba a změna registrujícího lékaře
Každý si může, ale nemusí, zvolit svého registrujícího lékaře – praktického lékaře, gynekologa a stomatologa. To jsou lékaři, ke kterým se jako k prvním obrátíte v případě zdravotních potíží. Ti vás sledují v rámci prevence či chronických onemocnění. Zásadní výhodou pro Vás jako pro pacienta mít své registrující lékaře a neměnit je příliš často je návaznost péče. Čím déle Vás lékař zná, tím důkladněji je obeznámen s Vaším zdravotním stavem i dosavadní anamnézou, což může být zásadní pro diagnostiku a léčbu Vašich zdravotních obtíží. Z tohoto důvodu se nedoporučuje měnit registrující lékaře moc často, i když máte právo to udělat každé tři měsíce, pokud nejste s péčí spokojeni. Také se nedoporučuje se k lékařům neregistrovat, protože řada úkonů, zejména preventivní péče nebo návštěvní služba, je vázána právě na registrujícího lékaře.
Jak poznat toho pravého? Z technického hlediska musí mít uzavřenou smlouvu s Vaší zdravotní pojišťovnou. Z lidského a odborného - naslouchat, vysvětlit, vyjít vám vstříc, klást důraz na prevenci a pamatovat si Vás – zkrátka zajímat se a mít přehled. V tom musíte svému lékaři pomoci. Předávejte mu všechny zprávy, kteří napsali ostatní lékaři – v nemocnici nebo ve specializovaných ambulancích. Jen pak budou jeho informace kompletní.
Pokud nemůžete najít registrujícího lékaře, který Vás může vzít do péče, obraťte se na svou zdravotní pojišťovnu, ta je povinna vám péči zajistit prostřednictvím svých smluvních lékařů. Dalším zdrojem "volných" lékařů jsou internetové stránky Sdružení praktických lékařů a České stomatologické komory, kde jsou seznamy lékařů, kteří v danou chvíli registrují nové pacienty.
Výběr odborného lékaře
Ne všechno může vyřešit registrující lékař. Někdy je potřeba navštívit ambulantního specialistu. I v tomto případě platí, že se můžete svobodně rozhodnout, kterého lékaře si vyberete. Někdy je třeba navštívit např. chirurga, kardiologa či neurologa neprodleně, ale v případě, že se nejedná o neodkladnou péči, doporučuje Ministerstvo zdravotnictví neobcházet praktického lékaře a poradit se s ním. Váš praktický lékař Vám pak vypíše doporučení, kde jsou jak důvody žádosti o vyšetření, tak důležité zdravotní údaje, které zase mohou specialistovi pomoci.
Kam do nemocnice
Na výběr nemocnice nemáte nárok, pokud Vás tam odváží rychlá záchranná služba.
Jinak opět platí, že každý pacient si může zvolit zdravotnické zařízení, kde bude hospitalizován. Je samozřejmě potřeba vědět, jestli se v dané nemocnici provádějí vyšetření či výkony, které potřebujete.
Podle čeho rozhodnout? Dejte na zkušenosti lékaře, který Vás do nemocnice posílá, ptejte se svých blízkých a známých, kteří v nemocnici byli. Dobrým zdrojem informací mohou být internetové stránky jednotlivých nemocnic nebo projekt Kvalita očima pacientů (KOP). Tento projekt porovnává jednotlivé nemocnice i oddělení na základě spokojenosti pacientů.
Máte právo vybrat si i změnit zdravotní pojišťovnu
Je jen na Vás, kterou zdravotní pojišťovnu si zvolíte a zda se tak stane na základě doporučení někoho známého nebo rozsahu preventivních programů, který Vám vyhovuje, nebo toho, že s danou pojišťovnou má smlouvu lékař, ke kterému byste chtěli chodit. Změnit své rozhodnutí můžete jednou za 12 měsíců, a to vždycky k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí. Vybírejte proto dobře, zavazujete se posílat své pojistné na jednu adresu vždycky minimálně na jeden rok. Pokud Vám je nějaká pojišťovna sympatická, ujistěte se, že s ní mají smlouvu lékaři, které navštěvujete. Nad rámec smluvních ujednání (tzn. i těm zdravotnickým zařízením, které s ní nemají smlouvu) hradí pojišťovna jen nutnou a neodkladnou péči, která Vám byla poskytnuta v případě ohrožení života a zdraví.
S použitím publikace Rádce pacienta vydané Ministerstvem zdravotnictví ČR.
O tom, jak a proč je důležité s lékaři i dalším zdravotnickým personálem MLUVIT, čtěte zde...
Vaše další práva v rámci péče o zdraví, včetně práv dětí při hospitalizaci, rozebereme příště.
Přidat nový komentář