Na úvod jen vysvětlení: v zásadě existuje dvojí forma neštovic. Neštovice plané a neštovice pravé. Druhá forma již patří k onemocněním tzv. eradikovaným, tedy vymýceným na celém světě. Virus pravých neštovic je uchováván v současné době jen v laboratořích pro případ, že by došlo opět k objevení se nemoci a bylo by nutno znovu vyrobit účinnou očkovací látku. Následující řádky se tak týkají neštovic planých.
1. měsíc
Novorozenec zatím nezná rozdíl mezi dnem a nocí a proto nemá ani denní nebo noční rytmus. Většinu dne prospí. Novorozenec je krátkozraký a často šilhá. Vidí pouze velké předměty na krátkou vzdálenost cca 25 cm v úhlu 45 – 60 stupňů. Když leží na zádech, drží hlavu rovně a pohybuje spontánně horními a dolními končetinami. Ruce jsou zavřené v pěstičky. Převažují nekoordinované a necílené pohyby. Na bříšku ojediněle krátce zvedne hlavičku nad podložku. Ve 4. týdnu umí na malou chvilku sledovat očima velký předmět umístněný před očima 30 – 50 cm. Dorozumívacím prostředkem je zatím jen pláč, který může znamenat hlad, bolavé bříško, mokrou plenku, touhu po maminčině náruči. Mluvte na ně klidným tónem, to miminku dodává pocit bezpečí. V tomto období často vzniká oploštění hlavičky způsobeno predilekcí (častým otáčením hlavy) na stranu, odkud přichází světlo. Proto je vhodné měnit polohu dítěte v postýlce a pokládat ho střídavě hlavou od světla a ke světlu. Nebojte se už od narození pokládat dítě několikrát za den na bříško. Samozřejmě vždy pod vaším dohledem.
2. měsíc
Kojenec se začíná usmívat a navazovat zrakový kontakt s matkou. Prsty dosahuje bezpečně a cíleně do úst, uvolňuje pěstičky a otevírá dlaně. V poloze na břiše začíná krátce zvedat hlavičku a otáčí ji na stranu. Zlepšuje se mu zrak, umí zafixovat pohledem hračku nebo obličej. Stále potřebuje předměty a obličeje vidět blízko před sebou. Reaguje na hlasité zvuky pláčem, leknutím nebo zklidněním. V řečovém projevu se objevují jednotlivé samohlásky. Někteří kojenci pláčou v prvních třech měsících – převážně večer – i hodiny bez zjevné příčiny. Příčina těchto tzv. „tříměsičních kolik“ není přesně známa, ale často pomůžou probiotika.
3. měsíc
Miminko se zajímá o své okolí. Drží hlavičku. V poloze na zádech objevuje ruce a nohy. V poloze na břiše pase koníky – t.j. hlava je vzpřímena a otáčí se volně za zvukem. Dítě je opřené o celé předloktí a má pootevřené dlaně. Uvolňuje dlaň z pěsti, ještě ale nedokáže držet pevně v ruce hračku - úchop teprve trénuje. Zato spojuje ručičky k sobě. Pokud je drženo ve vertikální poloze má snahu opřít se nohama o podložku. Začíná si broukat.
4. měsíc
V tomto věku se začíná dítě otáčet na bok. Motivují jej podněty v podobě blízkých předmětů. Pokud miminku dáte hračky, nejspíš je uchopí oběma rukama, postupně se učí je chytat jen jednou ručkou. V poloze na zádech začíná zvedat hlavičku, prohlíží si obě ruce a dává si je do úst. Přitáhneme-li dítě do sedu, přitáhne aktivně hlavičku dopředu. Pase koníčky. Začíná se vytvářet specifický vztah k matce – odliší ji od jiného obličeje. Čtyřměsíční dítě občas zavýskne a začíná vědomě používat vlastní reakce k ovlivnění chování ostatních.
5. měsíc
Mnoho kojenců uchopí předmět již pomocí jedné ruky. Přendává si hračky z jedné ruky do druhé. V poloze na bříšku se opírá o jedno předloktí a druhou rukou se natáhne po novém předmětu, který vzbudí jeho zájem. V poloze na zádech zvedá současně ruce a nohy. Převrací se ze zad na bok a začíná i na bříško. Pětiměsíční dítě bezpečně pozná známou tvář, pláčem může reagovat na neznámé lidi.
6. měsíc
Spousta dětí se v tomto měsíci umí otáčet ze zad na břicho a zpět na záda oboustranně. V poloze na zádech si hraje dolními končetinami, uchopí si palce u nohou. Má tendenci k pasivnímu sezení, ale sám se neposadí. Fyzioterapeuti ale zásadně nedoporučují dítě posazovat. Maximálně ho chvilku nechte u sebe na klíně v pololehu. Ve vertikální poloze se začíná odrážet špičkami prstů a začíná mírně poskakovat. Kojenec vidí i malé předměty v úhlu již větším než 180 stupňů, ale až kolem 5. roku života dosahuje plnou zrakovou ostrost na dálku. Půlroční děti stále broukají, občas ze sebe vydají slabiku.
7. měsíc
Sedmiměsíční miminko poznává známé lidí. V tomto věku začínají projevy separační úzkosti. Dítě pláče v cizím prostředí a ve společnosti cizích lidí. Chce za maminkou. Na zádech si hraje s nohama. V poloze na břiše pilotuje „dělá letadlo“. Vsedě zatím neudrží rovnováhu, proto dítě stále neposazujte. Snaží se přibližovat k předmětům jeho zájmu pomocí otáčení těla. Začíná se plazit – zpočátku dozadu. Také se dostává do polohy na čtyři. Bere věci do rukou, přendává je z ruky do ruky, vše zkoumá i ústy. Od sedmi měsíců uslyšíte první slabiky, často velmi rychle a za sebou.
8. měsíc
Dítě je v poloze na zádech zcela minimálně. Ze zad se přetáčí na břicho a plazí se. Umí se dostat na čtyři a houpe se. Začíná se samo posazovat. Udrží se ve stoje, pokud se drží ohrádky. Začíná zřetelně vyslovovat, opakovat a zdvojovat některé slabiky „tá-tá“, „bá-bá“, „má-má“. Děťátko reaguje, když uslyší svoje jméno. Začíná mít strach z cizích lidí. Prožívá úzkost a strach, když mamaminku nevidí a neslyší. Tato fixace je zcela normální.
9. měsíc
V tomto měsíci začíná období, kdy si dítě pamatuje již některé předměty. Pokud mu něco seberete, začíná se zlobit. Dítě se již samo posadí. Lezení je jisté a koordinované, ale některé děti dříve stojí než lezou. Malé procento dětí vůbec neleze. Z polohy na čtyřech se začíná sám postavovat u nábytku pomocí rukou. Zdvojuje slabiky a začíná žvatlat. Na výzvu provede první dětské hříčky (např. „paci-paci“ nebo „pá-pá“). V tomto měsíci uchopí dítě předmět mezi ukazovák a palec.
10. měsíc
Děťátko se v postýlce vytáhne do stoje a péruje na nohách. Postaví se u nábytku a začíná chodit úkroky kolem nábytku s držením za obě ruce. Umí zacházet se lžičkou a vede ji do úst. Vyslovuje již také jednoduchá významová slova. Rozumí jednoduchým pokynům a na výzvu např. „dej mi“ podá předmět, ale nepustí. Je na čase provést opatření, která zvyšují bezpečnost ve vašem bytě, protože dítě si vyhledává v domácnosti vše dosažitelné, aby si mohlo hrát. Jedná se o období s nejčastějšími popáleninami, proto je důležité držet nádoby s horkými nápoji mimo dosah dětí.
11. měsíc
Dítě začíná v prostoru samostatně stát, stojí s oporou na celé plosce nohy, chodí kolem nábytku. Někdy se přidržuje jen jednou rukou. Umí používat každou ruku zvlášť - třeba jednou držet hračku a druhou se krmit. Používá ukazovák na to, aby na něco poukázalo. Podá a ukáže několik předmětů. Rádo si hraje na schovávanou a napodobuje grimasy. Přidržené za obě ruce chodí, může zvládnout i chození za jednu ruku. Umí vylézt na jeden schod. Napije se z hrníčku. Dítě už dokáže komunikovat a dává najevo, co cítí a co odmítá. Buduje si slovní zásobu nasloucháním.
12. měsíc
Dítě chodí držené za jednu ruku nebo kolem nábytku. Některé děti vykročí kolem prvního roku poprvé bez pomoci do prostoru. Děťátko uchopí předmět špičkou palce a ukazováku – tzv. pinzetový úchop. Obratně a rychle leze po schodech. Říká první slova a vydává mnoho zvuků. Snaží se napodobit, co říkáte. Napodobuje také různé činnosti a dělá různá gesta. Roční dítě je velmi samostatné, prozkoumává okolní svět, je zvídavé a velice rádo pomáhá. Ukazujte mu tedy svět, ve kterém žije. Dělejte společně domácí práce, kreslete, zkoumejte zvířátka v knížce i na farmě.
Okolo jednoho roku se u dětí může objevit separační úzkost. Může začít plakat, když odejdete. Podobně někdy dítě reaguje, když vidí někoho cizího. Vše se ale přirozeně srovná s věkem. Postupně své děťátko zvykejte na změny a novinky, které ho potkávají.
A je mu rok. Oslava prvního roku života vašeho dítka je významná událost. Pozvěte celou rodinu a připomeňte si den, kdy se váš život navždy změnil.