Alergie na chlad propuká hlavně na podzim a v zimě, kdy se vlivem chladného počasí zvyšuje počet těch, které trápí nepříjemné kožní projevy při pobytu v chladném či mrazivém vzduchu nebo po přechodu z tepla do zimy či naopak. Nejčastěji se jedná o zarudnutí pokožky, kopřivku s úporným svěděním, popraskání kůže nebo otoky těch míst těla, která nejsou dostatečně chráněná oblečením.
Z NABÍDKY LÉKÁRNA.CZ
Jestliže jste se přeregistrovali nyní začátkem roku (v období od 1. 1. do 31. 3.) k jiné pojišťovně, stanete se pojištěncem dané pojišťovny ke dni 1. 7. letošního roku. Přeregistraci zrušit nemůžete a nemůžete letos už ani podat jinou přihlášku. Podle zákona je možno podat pouze jednu přihlášku v kalendářním roce. K případným dalším přihláškám podaným v tomtéž roce se již nepřihlíží, a to ani tehdy, jsou-li podány ve stanovené lhůtě. To, že do změny pojišťovny zbývá ještě dosti dlouhá doba, na věci nic nemění. Zdravotní pojišťovny mohou na základě upozornění klienta výjimečně zrušit jen případy vysloveně podvodných přeregistrací.
Vzhledem k tomu, že změnit pojišťovnu je možné pouze jednou za 12 měsíců (a to vždy jen k 1. dni kalendářního pololetí), není možné letos ani požádat o registraci zpět k v druhém přeregistračním termínu, který je od 1. 7. do 30. 9.
Přihlášku je třeba podat v průběhu kalendářního pololetí bezprostředně předcházejícího tomu, ve kterém má ke změně pojišťovny dojít, nejpozději 3 měsíce před požadovaným dnem změny. To znamená od 1. 1. do 31. 3. (přeregistrace se uskuteční k 1. 7. téhož roku), či od 1. 7. do 30. 9. (uskuteční se k 1. 1. roku následujícího). Ve druhém a čtvrtém čtvrtletí kalendářního roku přihlášku k jiné zdravotní pojišťovně podat nelze.
To vše znamená, že pokud jste se letos v prvním přeregistračním termínu přehlásili k jiné pojišťovně, budete k ní přeregistrováni k 1. 7. a další změnu můžete realizovat až přihláškou podanou v příštím roce mezi 1. 1. a 31. 3.; pojištěncem nově vybrané pojišťovny byste se následně stali od 1. 7.
Je tedy zřejmé, že změnu zdravotní pojišťovny je dobré si řádně promyslet, ověřit si smlouvy svých lékařů a rozhodnutí neuspěchat. Zpět ho nevezmete a další možnost je až po roce.
Čtěte také: Změny výše plateb pojistného v roce 2021
Výjimky
V určitých případech můžete změnu provést také v kratší lhůtě. Je to zejména pokud vaše zdravotní pojišťovna „končí“ (likvidace, nucená správa, sloučení). Tehdy můžete pojišťovnu změnit vždy k prvnímu dni 3 kalendářních měsíců následujících po měsíci, ve kterém došlo k uvedené události. O této možnosti by vás vaše pojišťovna měla srozumitelným způsobem informovat.
Narození dítěte
Které pojišťovně bude „patřit“ vaše nově narozené dítě? Nemůžete si předem stanovit, že pro svého potomka chcete tu či onu pojišťovnu. Dnem narození se dítě stává pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je právě pojištěna jeho matka. Není-li matka zdravotně pojištěna podle uvedeného zákona, stává se dnem narození dítě pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je pojištěn jeho otec. Nezapomeňte, že narození svého dítěte musíte do 8 dnů nahlásit příslušné pojišťovně.
Jak změnit pojišťovnu novorozenci
Novorozenci můžete jeho zdravotní pojišťovnu změnit jen podle výše uvedených pravidel, nejsou zde žádné výjimky. Dítě však musí mít nejdříve přiděleno své rodné číslo, jinak by ho nebylo možné zaregistrovat. Znovu tedy připomeňme, že přihlášku musíte podat v dané 3 měsíční lhůtě, takže v období od 1. ledna do 31. března (při změně pojišťovny k 1. červenci daného kalendářního roku) a od 1. července do 30. září (při změně pojišťovny k 1. lednu následujícího roku).
Čtěte také: Některé preventivní prohlídky se od ledna 2021 mění
Jaké otázky byste si měli položit, než změníte zdravotní pojišťovnu
Změně pojišťovny, jež za vás bude odvádět ze zákona povinné zdravotní pojištění, by měla předcházet zralá úvaha. Než přistoupíte k činu, zamyslete se nad několika důležitými parametry.
Jsou benefity pojišťovny pro vás natolik zásadní, abyste se rozhodli pro změnu?
Dnes už každá zdravotní pojišťovna nabízí svým klientům speciální bonusové programy. Nadstandardní nabídky představují jednu z mála možností, jak získat konkurenční výhodu. Ty mají nejrůznější podobu – od příspěvků na prevenci či na sport až po atraktivní slevy. Rozhodnout se pro změnu pojišťovny jen proto, že byste zrovna uvítali 40% slevu na předplatné oblíbeného časopisu nebo příspěvek na nákup přilby pro syna, tedy není příliš strategické. Řada podobných nabídek má navíc jen časově omezenou platnost, z dlouhodobého hlediska tedy nemá význam.
Jakou má pojišťovna tradici a reference?
Zajímejte se, jak dlouho pojišťovna funguje, jakou má tradici, kolik eviduje pojištěnců a jakou má pověst. Nebojte se poptat i známých, kde jsou pojištěni a jak jsou spokojeni, abyste měli jistotu, že získáte vždy to nejmodernější profesionální lékařské ošetření.
Má vyhovující pokrytí?
Nejdůležitějším kritériem ze všech je být veden u takové pojišťovny, s níž mají uzavřen smluvní vztah všichni lékaři, specialisté a zdravotnická zařízení, kam docházíte. Problematičtější je u některých pojišťoven dostupnost lékařské péče v určitých regionech. Následkem neuvážené volby byste mohli například přijít o lékaře, s nímž jste roky spokojeni a jemuž důvěřujete, a to jen proto, že s ním nemá vybraná pojišťovna podepsanou smlouvu. Smluvní síť a dobré pokrytí tak zůstává nejzásadnějším faktorem.
Čtěte také: Postup podání stížností na poskytnutí zdravotní péče
Jaký má přístup ke klientům?
Ve středu zájmu by také měl být přístup pojišťovny ke klientům a možnost kontaktu. Kromě klientských center, kde se můžete osobně zastavit a vyřešit váš problém, se pomalu veškeré byrokratické procesy přesouvají stále více do virtuálního prostředí internetu. Zvolená pojišťovna by tedy měla být ve vztahu k pojištěncům vstřícná, s proklientským přístupem, snahou co nejvíce zjednodušovat kontakt a omezovat úřední papírování na minimum.
Oznamovací povinnost pojištěnců
Jste-li zaměstnanec, nezapomeňte změnu zdravotní pojišťovny oznámit vašemu zaměstnavateli. Informace musíte podat do 8 dnů od změny. Změnu se doporučuje oznámit písemně, kdy je zaměstnavatel povinen vám oznámení potvrdit. V případě, že byste změnu nenahlásili, platby pojistného, které za vás odvádí i váš zaměstnavatel, by se nepřesměrovaly k nové pojišťovně. Poté by u původní pojišťovny vznikl přeplatek, zatímco u nové nedoplatek s hrozbou penále. To pak zaměstnavatel může vymáhat od vás. Změnu pojišťovny nahlaste i lékařům, které navštěvujete.
V případě, že jste osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), musíte připravit kromě přihlášky také kopii živnostenského listu a potvrzení o výši záloh hrazených předchozí zdravotní pojišťovně. Státní pojištěnci (děti, studenti, penzisté, občané zapsaní na úřadu práce atd.) dokládají dokumenty prokazující jejich správné zařazení v příslušné kategorii. To znamená, že studenti předkládají potvrzení o studiu, penzisté potvrzení o přiznání důchodu, nezaměstnaní potvrzení od úřadu práce apod.