Alergie na chlad propuká hlavně na podzim a v zimě, kdy se vlivem chladného počasí zvyšuje počet těch, které trápí nepříjemné kožní projevy při pobytu v chladném či mrazivém vzduchu nebo po přechodu z tepla do zimy či naopak. Nejčastěji se jedná o zarudnutí pokožky, kopřivku s úporným svěděním, popraskání kůže nebo otoky těch míst těla, která nejsou dostatečně chráněná oblečením.
ODPOVĚĎ:
Zdravotní pojišťovna svým klientům hradí u komplexní lázeňské péče veškeré náklady na vyšetření a léčení, dále stravu a ubytování ve standardní úrovni a také dopravu pacientům, jejichž zdravotní stav neumožňuje přepravu běžným způsobem bez použití zdravotní dopravní služby. Na příplatek za kategorii pavilonu vám přispět nemůže.
Čtěte také: Kdo má nárok na lázně a jaké jsou typy úhrad
Poplatek za lázeňský pobyt, který náleží obci, kde se lázeňské zařízení nachází, zaplatit musíte, a to podle zákona o místních poplatcích (max. 15 Kč/den). Tomuto poplatku nepodléhají osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, které jsou držiteli průkazu ZTP/P a jejich průvodci, dále osoby mladší 18 let a starší 70 let. Pokud jste ale nechtěla přistoupit na nadstandard ve formě příplatku za kategorii pavilonu, za který máte denně hradit navíc 110 Kč, nemohl by vás k tomu nikdo nutit.
Poskytování nadstandardního ubytování a služeb je vždy záležitostí dohody mezi poskytovatelem a pojištěncem – jestliže pojištěnec sám požádá o nadstandardní ubytování a služby, nebo lázeňské zařízení před nástupem na lázeňské léčení tento nadstandard nabídne a pacient s tím souhlasí. Služby nad rámec standardu si hradí sám pojištěnec.
Čtěte také: Rehabilitace nebo lázně?
Lázeňská zařízení, která mají s pojišťovnami smlouvu, zajišťují na části své ubytovací kapacity klientům ubytování v definovaných standardech, bez jakéhokoli doplatku za pojištěncem nevyžadované nadstandardní vybavení ubytovacích kapacit (např. vybavení pokoje televizí, lednicí, případně jednolůžkový pokoj). Standardem je dvoulůžkový pokoj s příslušenstvím (kategorie A) nebo bez příslušenství (kategorie B). Může se ale stát, že tyto standardní kapacity bez doplatku jsou zcela naplněny.
Čtěte také: Do kdy je nutné nastoupit do lázní
Ve chvíli, kdy jste se dozvěděla, že vám lázeňské zařízení nabízí nadstandardní ubytování, za které si máte připlatit, jste se měla obrátit přímo na toto lázeňské zařízení a vyjádřit svůj nesouhlas. Pomoci by vám mohli i na pobočce Vaší pojišťovny. Vašemu požadavku by pak musela být přizpůsobena volba lázeňského domu, případně i lázeňského místa; samozřejmě nikoli libovolně, ale podle indikačního seznamu, který mj. určuje, kde se které choroby léčí. Pokud byla důvodem pro navržený typ ubytování plná obsazenost lázní ve „standardu“, bylo by v některých případech možno vyjednat jiný termín nástupu na léčbu. Stane-li se, že pacient odmítne hradit doplatek za nadstandard a lázeňské zařízení nemá po celou dobu platnosti jeho návrhu volné standardní lůžko, musí jeho návrh odeslat na další uvedené lázeňské zařízení, které může pacienta léčit. Doba platnosti návrhu je u komplexní lázeňské péče tři měsíce od data vystavení návrhu navrhujícím lékařem.
Zdroj: www.vzp.cz