Zdravým způsobem života mohou osoby s vysokým krevním tlakem samy velkou měrou přispět ke zlepšení své nemoci. K nejdůležitějším opatřením přitom patří snížení tělesné hmotnosti a správná výživa. Mezi vysokým tlakem a nadváhou existuje přímá souvislost - s přibývající tělesnou hmotností stoupá krevní tlak.
Řečí čísel pouze 20 % českých školou povinných dětí dodržuje pravidelný pitný režim, 64 % pitný režim většinou dodržuje a 15 % dětí jej spíše nedodržuje.
A jaké jsou následky nedodržování pitného režimu?
„Děti jsou mnohem více ohroženy únavou, nepozorností, mrzutostí, bolestmi hlavy, ale i zažívacími potížemi, zácpou nebo nechutenstvím,“ vysvětluje pediatr MUDr. Martin Gregora.
Nedodržování pravidelného pitného režimu má přitom stejného jmenovatele. Rodiče nemají stálý dohled nad dítětem, pokud je například ve škole či v zájmovém kroužku. To potvrdil i zmíněný průzkum, podle kterého je výše uvedené pro 84 % rodičů tím hlavním důvodem, proč jejich dítě nedodržuje pravidelný pitný režim. Přitom si školáci, obzvláště ti mladší, neuvědomují, jak je pravidelný pitný režim důležitý.
Čtěte také: Poruchy učení - dysgrafie, dyslexie a jiné
Složení pitného režimu dětí
K složení pitného režimu říká MUDr. Martin Gregora: „Děti by měly pít hlavně vodu, minerálky s nízkým obsahem minerálů, bylinné, ovocné, zelené či slabé černé čaje, 100 % ovocné či zeleninové šťávy, ale to je příliš neláká. Proto je možné pitný režim zpestřit například slazenými nápoji.“ Některé veřejně dostupné údaje udávají, že příjem energie z nealkoholických nápojů činí jen 2 - 3 % z celkového průměrného denního příjmu energie, přesto je podle MUDr. Gregory třeba dodržovat několik jednoduchých pravidel.
„Pokud se strava dítěte skládá ze zdravých potravin, dítě netrpí obezitou a je denně alespoň hodinu v pohybu při sportu, není třeba se obávat sladké odměny.“ To platí například pro dny, kdy má školák v určitý den tělesnou výchovu, navštěvuje sportovní kroužek nebo běhá venku s kamarády.
Čtěte také: Homeopatie pro školáky a studenty
I v případě pravidelného pitného režimu platí, že příkazy a zákazy dlouhodobě nefungují a s dětmi je potřeba hlavně komunikovat. Proto MUDr. Gregora doporučuje více se školákem mluvit o tom, co je pro něj dobré. To se netýká jen životosprávy, ale například i hraní her či trávení času na sociálních sítích.
„Pokud mu navrhnete, že pravidla dáte dohromady spolu, je větší pravděpodobnost, že je bude dodržovat, protože se na jejich vytvoření podílel. Cesta pouhých zákazů je pro rodiče snadná, ale nevede ke kýženému cíli. Tak jako každého z nás i naše děti láká zákazy porušovat,“ uzavírá MUDr. Gregora.