V některých případech cévní mozkové příhodě předchází nenápadnější verze. Mnoho lidí tomuto drobnému výpadku nevěnuje pozornost, protože příznaky většinou během několika minut odezní. Avšak za několik hodin, dní nebo týdnů může člověka postihnout cévní mozková příhoda s vážnými následky.
ODPOVĚĎ:
Budeme rádi, když podnět k prošetření podáte. Budeme se mu věnovat, i když z naší kontrolní činnosti vyplývá, že se velmi často se jedná "jen" o překlep. Častým důvodem nesrovnalostí bývá např. chyba v rodném čísle pacienta. Pak je provedený výkon připsán jinému pojištěnci a pojišťovna ho na dané rodné číslo uhradí. Neexistující rodné číslo pojišťovna zachytí, peníze neuhradí a vyúčtování vrátí lékaři k opravě. K chybě může dojít i v datu, ke kterému je daný výkon vykázán, takže to vypadá, že klient u lékaře byl jindy, než si sám pamatuje. Ovšem u odběrů, resp. následných laboratorních výkonů se data skutečně liší, protože laboratoř může vykázat až dokončený výkon, tedy i s odstupem několika dní od odběru.
Čtěte také: Jak dlouho má být uložena u lékaře dokumentace pacienta
V některých případech se stane, že klient ve svém přehledu uvidí pracoviště, na kterém nikdy nebyl. To se dost často stává právě u laboratorních odborností – lékař provede odběr, ale vzorek k rozboru posílá jinam. Laboratorní výkony si pak ale vykáže k úhradě to pracoviště, kam byl vzorek odeslán a kde klient nebyl.
K chybě také může dojít v čísle kódu vykazovaného výkonu. Pokud půjde o kód, který je možno v dané odbornosti vykazovat, nemusí chybu automatická kontrola v rámci našeho informačního systému odhalit. Pak by byl vykázán a pojišťovnou uhrazen jiný než poskytnutý výkon. Někdy ale jako chyba může působit to, že se zdravotní péče, byť poskytnutá při jedné návštěvě u lékaře, rozepisuje několika čísly kódů jednotlivých výkonů. Situaci samozřejmě komplikuje, že názvy výkonů často nejsou laikům moc srozumitelné.
Čtěte také: Jak se odvolat proti zamítnutým lázním
Je ovšem také možné, že lékař skutečně vykázal zdravotní služby, které vám neposkytl. V takovém případě je opravdu žádoucí pojišťovnu informovat.
Pro pojišťovnu by ale nebylo efektivní provádět přímou a cílenou kontrolu veškerých jednotlivých podnětů a připomínek. Navíc pokud bychom tak přesto činili, byli bychom nuceni sdělovat vašemu lékaři vaše osobní údaje a konkrétní námitku, kterou proti němu podáváte. A to dělat nechceme. Při prošetřování námitek a podnětů se snažíme zajistit anonymitu klientů a podpořit jejich důvěru jak k nám, tak k jejich lékaři. Pokud je to nutné, sami klienty kontaktujeme pro případné doplnění informací.
Čtěte také: Co dělat při ztrátě průkazu pojištěnce?
Proto náš systém každý jednotlivý podnět zaznamená a eviduje ve vztahu ke konkrétnímu poskytovateli zdravotních služeb. Sledujeme jak strukturu podnětů, tak celkovou částku rozporovaných výkonů od všech našich klientů. To nám umožňuje vyhodnotit, na jaké zdravotnické zařízení se v rámci revizní činnosti máme případně zaměřit. Pokud pak revize opravdu prokáže chybu, je výkon odečten a částka je lékaři stržena. Tento odečet se objeví i ve výpisu klienta, nejdříve ale 3 měsíce od data zaslání podnětu.
Zdroj: www.vzp.cz