Sítnici si pro zjednodušení lze představit jako tenkou blanku, která je zevnitř v celém rozsahu přiložena ke stěně očního bulbu. Na její vnitřní plochu nasedá sklivec, což je rosolovitá hmota vyplňující větší část vnitřku oka.
1. Chraňte při jízdě své oči!
Ačkoliv ochranné brýle nejsou povinné jako v případě helmy, při jízdě na kole se jejich používání důrazně doporučuje – a to nejen těm, kdo trpí oční vadou, ale všem, kdo do cyklistického sedla usednou. Kryjí totiž před prachovými částicemi, drobnými kamínky a hmyzem, které mohou způsobit nepříjemné dráždění. Také chrání oči za nepříznivých povětrnostních podmínek a před UV zářením. Cyklistické brýle by měly mít postranice, které zabrání vniknutí nečistot do očí z různých úhlů, a přitom umožňují dobré periferní vidění. Obruba brýlí by měla těsně přiléhat na obličejové partie, aby zabránila silnému proudění vzduchu a následnému vysušování. To je důležité zejména v případě, že nosíte kontaktní čočky. Důležité také je, aby brýle dobře seděly v přilbě, neklouzaly z nosu, byly lehké a komfortní.
Nezapomínejte, že... Barvu skel byste měli volit podle aktuálních světelných podmínek. Tmavá skla jsou vhodná při prudkém slunci, čirá pro jízdu v podvečer a při špatných světelných podmínkách a žlutá skla jsou určena pro jízdu při snížené viditelnosti. Pokud si nechcete pořizovat více brýlí, řešením mohou být brýle s výměnnými skly, které lze měnit dle světelných a povětrnostních podmínek. Na outdoorové sportování, mezi něž se řadí právě cyklistika, jsou též vhodné samozabarvující (tzv. fotochromatická) skla, usnadňující přechody ze světla do stínu.
Čtěte také: Alergický zánět spojivek
2. Nechte si zkontrolovat zrak!
Z měření kvality zraku u účastníků dopravního provozu, které v minulosti provedl BESIP ve spolupráci s Mezinárodním sdružením optiků a optometristů v rámci projektu „VÍŠ, JAK VIDÍŠ?“ či Autoklub ČR v projektu „Slepí vrazi“ vyplynulo, že pouhých 28 % šoférů má zcela dobrý zrak a správnou korekci. Zatímco 53 % řidičů si subjektivně myslí, že má zrak v pořádku, skutečnost je taková, že 71 % potřebuje jeho korekci. Myslete na to, že i cyklista je účastníkem silničního provozu, tudíž správná korekce zraku je základní podmínkou jízdy! Proto si neváhejte nechat pravidelně kontrolovat zrak a vydejte se na preventivní prohlídku ke svému očaři.
„Každý, komu se začne zdát, že vidí neostře, by měl zajít k lékaři. Problém s ostrostí zraku může navíc signalizovat vážnější onemocnění, proto bychom návštěvu lékaře určitě neměli dlouho odkládat,” nabádá oftalmoložka MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha. Na kontrolu k očnímu lékaři bychom měli chodit minimálně jednou za dva roky.
„Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například lidé silně krátkozrací, diabetici, anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal,“ dodává Valešová.
Nezapomínejte, že... Pokud vám bude diagnostikovaná oční vada, musíte ji jako účastník silničního provozu korigovat brýlemi či kontaktními čočkami!
Čtěte také: Vidím, že nevidím aneb jak poznáte, že trpíte oční vadou?
3. Pravidla platí nejen v silničním provozu, ale i při používání kontaktních čoček!
Pakliže se rozhodnete usednout do sedla s dioptrickými brýlemi, měli byste mít speciální s netříštivými skly, abyste se v případě nehody vyhnuli poranění očí. Je možné také použít klipy. Samozřejmě existuje řešení v podobě kontaktních čoček, na které si cyklista nasadí cyklistické brýle – tento způsob bývá sportovci hojně využíván, i když má také svá úskalí. Někteří lidé čočky hůře snášejí, jejich používání vyžaduje zvýšenou hygienu a při pohybu nebo otírání potu mohou z oka vypadnout.
Nezapomínejte, že... Potíže s očima má podle průzkumu více než 60 % uživatelů kontaktních čoček, většinou souvisejí s nedodržováním pravidel jejich nošení. Jedná se nejčastěji o pocit řezání a pálení a červené oči, dojít může také na zánět spojivek, rohovky nebo i nebezpečný rohovkový vřed.
4. Zbavte se dioptrické vady!
Právě obtíže s kontaktními čočkami jsou podle průzkumu Oční kliniky NeoVize Brno druhým nejčastějším důvodem, proč lidé podstupují laserovou operaci očí – tuto motivaci uvedlo 16,42 % respondentů. A co je na první příčce? Komplikace při sportu! Tato odpověď zazněla u 24,63 % dotazovaných.
„Pro sportovce je vhodná operace femtosekundovým laserem, který je zárukou nejvyšší přesnosti zákroku. Jedná se o velmi účinné řešení dioptrických vad, které je v současné době vítané u lidí všech věkových kategorií a zejména u těch, kteří žijí aktivním způsobem života. Moderní laserové operace jsou velmi bezpečné a šetrné, ošetření je přesné, bezbolestné a dokáže vyřešit různé dioptrické vady i poměrně vysoký počet dioptrií natrvalo. Výhodou laserové operace navíc je, že se ke sportu můžete vrátit už během několika dní,“ říká primářka Valešová. Alternativou laserové operace je operace nitrooční, kdy je přirozená čočka vyměněna za umělou. Moderní nitrooční čočky jsou vyráběny z materiálu, který je pro oko naprosto bezpečný. I samotný průběh operace je rychlý, bezpečný a bezbolestný. Pacient na sále stráví přibližně 15 minut a již druhý den na operované oko vidí.
Nezapomínejte, že... Cena kvalitní laserové operace s doživotní zárukou se pohybuje kolem 20 000 až 30 000Kč za jedno oko, tato částka však lze u řady klinik rozložit na splátky bez navýšení. Při rozložení počátečních vysokých nákladů do deseti let vychází laserová operace zhruba od 330 Kč měsíčně. Pro srovnání: Balení kontaktních čoček, roztoku a pouzdra stojí v průměru 500 Kč na měsíc (u jednorázových je to ještě více), sportovní dioptrické brýle mohou přijít na několik tisíc korun, přičemž časem je nutná výměna skel, v případě ztráty, poškození a podobně dokonce nákup nových.
Čtěte také: Než si necháte operovat oči…aneb jak si správně vybrat kliniku
5. Vidět a být viděn...
Na kole je důležité nejen dobře vidět, ale také být viděn! Nejste to jen vy, kdo může mít problémy se zrakem. I za dobrých světelných podmínek je podle odborníků cyklista vidět ze vzdálenosti asi 200 metrů, šofér s vadou -0,75 dioptrie jej však spatří jen na 100 metrů, s vadou -2 dioptrie už na pouhých 20 metrů. Protože vizuální kontakt výrazně snižuje riziko kolize, používejte reflexní prvky na kole i oblečení a přinejmenším za snížené viditelnosti buďte vždy osvětlení vpředu i vzadu – vybavte kolo světlem či blikačkami.
Nezapomínejte, že... Díky zraku vnímáme až 80 % informací z okolního světa, ale při jízdě je důležité používat také ostatní smysly. Vyvarujte se proto poslechu hlasité hudby i používání mobilních telefonů, které výrazně omezují vaši soustředěnost a kontakt s okolím!
Čtěte také: Odborníci varují: Nenechávejte šedý zákal „dozrát“, je to nebezpečný nesmysl!
Věděli jste, že...
...téměř 60 % nositelům brýlí v České republice způsobuje oční vada komplikace? Někteří kvůli tomu dokonce ani nesportují.
...přeostřování z blízka do dálky trvá 0,5-3 sekundy?
...SPZ je při výborném zraku vidět na 50 metrů, při zrakové ostrosti dostatečné na řízení bez brýlí z 25-30 metrů?