Uplatnění laserových technologií znamenalo výrazný pokrok v mnoha oblastech medicíny, což beze zbytku platí i o oftalmologii. Pokroky v očním lékařství a medicíně vůbec jsou dlouhodobě úzce spjaty s vývojem nových přístrojů, jejichž zavedení do praxe následně umožňuje vypracování progresivních diagnostických a terapeutických postupů. Nejinak tomu bylo i s lasery, které záhy zaujaly významné místo v léčbě mnoha očních nemocí a v poslední době se uplatňují i při vyšetřování.
UV filtr
Správné sluneční brýle by měly mít vysoký UV filtr, jak to ale zjistíte? Síla UV filtru se uvádí v nanometrech (nm) a bývá uvedena na přiloženém letáku. „Vybírejte pouze modely s ochranou 400 nm, zaručují téměř 100% ochranu před ultrafialovým zářením. Pokud chcete mít naprostou jistotu, kupujte certifikované modely. Standard EEC nebo norma EN 1836 zaručí vysokou ochranu před UVA i UVB zářením,“ vysvětluje Daniel Szarvas.
Čtěte také: Mrkev vám zrak nezachrání, pravidelné oční kontroly ano.
Tmavost čoček
Tmavost čoček se řadí do 5 kategorií, od 0 do 4. Číslo najdete na „nožičce“ – stranici brýlí. Co čísla znamenají?
-
0 a 1 znamená čirá nebo slabě zbarvená sklíčka. Takové brýle slouží pouze jako módní doplněk
-
2 zajišťuje pouze mírnou ochranu pro mimosezónní nošení
-
3 můžete v našich zeměpisných šířkách bez obav nosit celé léto
-
4 si vezměte na dovolenou k moři nebo do hor, kde je sluneční záření intenzivnější. Pozor, “čtyřky” mají čočky zbarvené velmi tmavě a proto se nehodí pro řízení auta
Pozor, hodnota UV filtru (v nm) a stupeň tmavosti (0–4) jsou dva různé parametry.
„Část čočky, kde je UV filtr, je průhledná, od zabarvení se neodvíjí, proto pečlivě kontrolujte obě hodnoty. Brýle s tmavými skly a nízkým UV filtrem mohou i ublížit, protože se vám kvůli tmavé barvě rozšíří panenky a do oka tak pronikne více škodlivého záření,” varuje Daniel Szarvas.
Čtěte také: Jaro je tady. Víte že, UV záření může nastartovat šedý zákal?
Barva čoček
Růžové nebo zelené? Nejčastěji doporučované barvy čoček jsou hnědá a šedá. I pro cyklisty a řidiče jsou vhodná šedá, hnědá či zelená skla proti slunci, v mlze a za zhoršených světelných podmínek lze použít žlutou či oranžovou, které pomůžou vidět kontrasty. Modrá barva snižuje schopnost rozeznat odstíny červené, proto je pro motoristy nevhodná.
Pohodlí
Brýle by neměly nikde tlačit, což bývá u levných brýlí s kovovým rámem problém. Nesmí být ani moc volné a řasy a čočky se nesmějí dotýkat.
Tvar
Brýle musí slušet, ale také chránit. A to nejen oči, ale i kůži v jejich okolí. Sluneční paprsky mohou na citlivé kůži kolem očí způsobit pigmentové skvrny nebo vrásky. Velká část slunečního záření může do očí proniknout i z boku, proto je vhodné kupovat sluneční brýle se silnými bočnicemi.
Čtěte také: Pálení a řezání očí. Jak nad ním zvítězit?
Materiál
Rámy: plast nebo kov? Plastové jsou vhodnější, vyhnete se tak kovům, které můžou tlačit a navíc často způsobují alergie (kobalt, chrom nebo nikl).
Čočky: skleněné či plastové? Skleněné čočky jsou těžší a náchylnější k rozbití. Jejich výhodou je schopnost blokovat infračervené záření a vyšší odolnost vůči poškrábání. Čočky z plastů jsou lehčí, odolnější proti rozbití, ale snadno se poškrábou. Právě tady se pozná rozdíl mezi značkovými brýlemi a těmi “od stánku”. Značkové brýle by měly tvrzenou vrstvu obsahovat.
Podle aktivity
Pořizujete si brýle na běžné nošení, na řízení nebo na dovolenou k moři? To vše musíte při jejich výběru zohlednit. Na hory nebo k moři vyberte nejtmavší brýle z kategorie 4. Na řízení použijte brýle s polarizací. Ke sportu jsou zase vhodné plastové obroučky.
Polarizační filtr
Brýle s tzv. polarizací bývají dražší, ale zejména řidičům se opravdu vyplatí. Díky polarizačním čočkám se nelesknou žádné odrazy jako třeba přední skla protijedoucích aut. Polarizační filtr také snižuje únavu očí.
„Pozor, takové brýle však mohou ztížit čtení na displejích telefonů a tabletů,” upozorňuje Daniel Szarvas.