Chrápání neboli ronchopatie bylo považováno za jev nepříjemný, ale z medicínského hlediska bezvýznamný problém.
Z NABÍDKY LÉKÁRNA.CZ
Většina lidí si je velmi dobře vědoma nebezpečí řízení pod vlivem alkoholu, ale neuvědomuje si, že řízení při ospalosti a únavě může mít stejně fatální důsledky. Podobně jako alkohol, ospalost a únava zpomaluje rychlost reakce, snižuje rychlost úsudku a zvyšuje riziko nehodovosti. Na rozdíl od alkoholu však v současné době neexistují testy, které by jednoznačné prokázaly ospalost, únavu či mikrospánek jako příčinu nehody, proto je v oficiálních statistikách uváděno malé procento nehod v důsledku únavy či mikrospánku.
Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. Po této době dojde k probuzení či usnutí. Pokud je mikrospánkem postižen řidič, tak při samotném probuzení může reagovat zmatečně, panicky a právě tato fáze „mikroprobuzení“ je příčinou mnoha nehod.
Ve většině případů samotnému mikrospánku předchází opakované snížení pozornosti, zvýšená únava a ospalost, jež má individuální projevy – pomalejší reakce na vnější podněty, rozmazané vidění – obraz okolí se začne slévat, zhoršenou orientaci, zvýšenou náladovost a agresivní chování.
Řidiči by tyto signály měli brát vážně a nedopustit samotný mikrospánek, který může bezprostředně následovat.
Co je příčinou mikrospánku?
Jednou z hlavních příčin je nedostatečný odpočinek před samotnou jízdou. Řidiči mnohdy zasednou za volant po náročném jednání, celodenním sportování. Mezi další příčiny se řadí stres. Samotná příprava na dovolenou bývá mnohými označována jako stresující záležitost. Je třeba zařídit a připravit mnoho věcí – od nákupů, vyřízení pracovních povinností až po samotné balení.
V mnoha případech jsou příčinou mikrospánku neléčené poruchy spánku (např. obstrukční spánková apnoe), nekvalitní spánek, chronický spánkový deficit, ale také užívání léků a nadměrná konzumace alkoholu.
Jednotlivé faktory se mohou kumulovat a kombinace jednotlivých vlivů může značně zvýšit riziko nehodovosti.
Kdo je ohrožen mikrospánkem
Obecně lze říci, že všichni lidé. Každý řidič může podlehnout únavě a ospalosti a může dojít k mikrospánku.
Nejrizikovější doby jsou v průběhu noci, kdy je naše tělo principelně nadstaveno „na spánek“ a v pozdním odpoledni, kdy se většina lidí vrací z práce, je unavena po celém dni a je nutno věnovat další pozornost řízení vozidla.
Do skupiny lidí nejvíce ohrožených mikrospánkem za volantem patří mladí muži, lidé pracující na směny nebo více než 60 hodin týdně, profesionální řidiči, obchodní zástupci, již tráví hodně času na cestách, a lidé s neléčenými poruchami spánku.
Jak se vyvarovat mikrospánku?
1. Základním předpokladem je „odpočatost a svěžest před samotnou jízdou“. Řidič by měl volit vhodnou dobu odjezdu, připravit se na cestu, zjistit si podrobnosti o trase. Předpokladem odpočatosti je dostatečný a kvalitní osvěžující spánek.
2. Pokud během jízdy pocítí řidič nával ospalosti, je vhodné ihned zesílit rádio, otevřít okno a osvěžit se čerstvým vzduchem a na nejbližším vhodném místě zastavit a odpočinout si.
3. Po dobu jízdy je třeba dělat zastávky dle potřeb řidiče – cílem je uvolnit se, protáhnout a tak ztlumit svalové napětí, dostatečně prokrvit končetiny. Řidič by měl dodržovat pitný režim. Nevhodné jsou energetické nápoje. Při cestování je vhodné konzumovat lehčí jídla, po jejichž konzumaci nedochází k útlum aktivity řidiče.
4. V případě, že řidič má podezření na poruchy spánku, kontaktovat specializované pracoviště, které na základě diagnozy stanoví další postup a možnosti léčby.
Zdroj: mikrospanek.cz, spankovaporadna.cz