Dobrý den, jaký slaný roztok se prosím používá do konvičky na výplach nosu? Kupuje se nebo ho můžu vytvořit doma? Děkuji za odpověď
Na základě žádosti klienta je každá pojišťovna jedenkrát do roka povinna zdarma vystavit a zaslat přehled o poskytnuté zdravotní péči za uplynulých 12 měsíců. V něm každý pojištěnec najde detailní seznam veškerých výdajů za lékařskou péči v daném roce a přehled o všech provedených výkonech v ordinacích běžných lékařů i specialistů, na sále i v laboratořích. Z přehledu je možné se dozvědět, jaké léky vám byly v daném období předepsány, jaké zákroky jste podstoupili, jaký zdravotnický materiál a prostředky byly na vaše ošetření spotřebovány apod. Jinými slovy, kolik si za péči o vás lékaři účtovali. Můžete tak prověřit své ošetřující lékaře, zda vás nevyužívají a nenechávají si na váš účet proplácet neexistující výkony.
Léčba zdravého pacienta?
Nezřídka pojištěnci nad zjištěnými údaji žasnou. Situace, kdy se z dostupných záznamů dozvíte, že vám byla operována noha, ačkoliv jste přesvědčeni o tom, že se na sál nikdy nepodívala, nejsou ojedinělé. Ne vždy však jde o zlotřilé úmysly doktorů, naopak. Ze zkušeností zdravotních pojišťoven, jež takové případy pochybení prověřují, vyplývá, že na vině je v drtivé většině případů spíše nepozornost a administrativní pochybení. Za nesrovnalostí na individuálním účtu může být například překlep, chybné zadání rodného čísla nebo špatně vykázaný kód. V případě, kdy lékař neměl v úmyslu obohatit se na cizí úkor, se přistoupí ke stornu vykázané péče. Pojišťovny však evidují i případy nečestného jednání, které se často řeší podáním trestního oznámení.
Čtěte také: Změny ve zdravotní péči od září 2015
Přístup k informacím kdykoli, i online
O výpis z osobního zdravotního účtu můžete požádat osobně na kterékoli pobočce, e-mailem nebo poštou s uvedením příslušných identifikačních údajů. Pojišťovny k tomuto účelu mají připravené formuláře k rychlému vyřízení. Některé dokonce svým klientům nabízejí i produkty s takřka neomezeným přístupem k těmto údajům prostřednictvím webové stránky nebo mobilní aplikace.
Co dělat v případě podezření?
Máte-li podezření, že si váš lékař neoprávněně vykazuje neprovedenou péči, neváhejte a zjistěte si potřebné údaje. Jestliže zjistíte pochybení, neprodleně kontaktujte zdravotní pojišťovnu. Váš podnět bude prošetřen a v případě závažného nebo opakovaného prohřešku pojišťovna s lékařem ukončí smluvní vztah a může celou záležitost předat i policii.
Čtěte také: Postup podání stížností na poskytnutí zdravotní péče