Alergie na chlad propuká hlavně na podzim a v zimě, kdy se vlivem chladného počasí zvyšuje počet těch, které trápí nepříjemné kožní projevy při pobytu v chladném či mrazivém vzduchu nebo po přechodu z tepla do zimy či naopak. Nejčastěji se jedná o zarudnutí pokožky, kopřivku s úporným svěděním, popraskání kůže nebo otoky těch míst těla, která nejsou dostatečně chráněná oblečením.
Z NABÍDKY LÉKÁRNA.CZ
Na základě žádosti klienta je každá pojišťovna jedenkrát do roka povinna zdarma vystavit a zaslat přehled o poskytnuté zdravotní péči za uplynulých 12 měsíců. V něm každý pojištěnec najde detailní seznam veškerých výdajů za lékařskou péči v daném roce a přehled o všech provedených výkonech v ordinacích běžných lékařů i specialistů, na sále i v laboratořích. Z přehledu je možné se dozvědět, jaké léky vám byly v daném období předepsány, jaké zákroky jste podstoupili, jaký zdravotnický materiál a prostředky byly na vaše ošetření spotřebovány apod. Jinými slovy, kolik si za péči o vás lékaři účtovali. Můžete tak prověřit své ošetřující lékaře, zda vás nevyužívají a nenechávají si na váš účet proplácet neexistující výkony.
Léčba zdravého pacienta?
Nezřídka pojištěnci nad zjištěnými údaji žasnou. Situace, kdy se z dostupných záznamů dozvíte, že vám byla operována noha, ačkoliv jste přesvědčeni o tom, že se na sál nikdy nepodívala, nejsou ojedinělé. Ne vždy však jde o zlotřilé úmysly doktorů, naopak. Ze zkušeností zdravotních pojišťoven, jež takové případy pochybení prověřují, vyplývá, že na vině je v drtivé většině případů spíše nepozornost a administrativní pochybení. Za nesrovnalostí na individuálním účtu může být například překlep, chybné zadání rodného čísla nebo špatně vykázaný kód. V případě, kdy lékař neměl v úmyslu obohatit se na cizí úkor, se přistoupí ke stornu vykázané péče. Pojišťovny však evidují i případy nečestného jednání, které se často řeší podáním trestního oznámení.
Čtěte také: Změny ve zdravotní péči od září 2015
Přístup k informacím kdykoli, i online
O výpis z osobního zdravotního účtu můžete požádat osobně na kterékoli pobočce, e-mailem nebo poštou s uvedením příslušných identifikačních údajů. Pojišťovny k tomuto účelu mají připravené formuláře k rychlému vyřízení. Některé dokonce svým klientům nabízejí i produkty s takřka neomezeným přístupem k těmto údajům prostřednictvím webové stránky nebo mobilní aplikace.
Co dělat v případě podezření?
Máte-li podezření, že si váš lékař neoprávněně vykazuje neprovedenou péči, neváhejte a zjistěte si potřebné údaje. Jestliže zjistíte pochybení, neprodleně kontaktujte zdravotní pojišťovnu. Váš podnět bude prošetřen a v případě závažného nebo opakovaného prohřešku pojišťovna s lékařem ukončí smluvní vztah a může celou záležitost předat i policii.
Čtěte také: Postup podání stížností na poskytnutí zdravotní péče