Vzájemná důvěra mezi lékařem a pacientem nevzniká automaticky. Pacient od lékaře očekává pochopení, lékař od pacienta pravdivá slova. Podle názoru lékařů je pacient ochoten vysvětlit své nejniternější potíže až v okamžiku, kdy je uvolněný a cítí od lékaře podporu. Na vztah pacientů a lékařů se zeptala Ordinace.cz lékařů různých specializací po celé zemi.
Třinácti lékařek a lékařů jsme se zeptali, co považují ve vztahu lékař-pacient za nejdůležitější. Dobrou zprávou je zjištění, které potvrzuje výsledky průzkumu mezi pacienty: Vztahy lékař – pacient jsou většinou dobré. I lidé v bílých pláštích považují za nejdůležitější vzájemnou důvěru, po které volali pacienti. Vědí o tom, jak potřebují jejich pochopení ve chvíli, kdy jim něco je. "Pacientka musí mít pocit, že jste v ordinaci jenom pro ni," říká brněnský gynekolog a porodník doc. MUDr. Vít Unzeitig, CSc. "Pocit vzájemné důvěry vychází z vytvoření atmosféry, kdy je zřejmé, že pacientovi mohu a hlavně chci pomoci. Je to jakési fluidum, které je těžko popsatelné a přichází až s praxí. U někoho až s delší praxí, u někoho, bohužel, nikdy. Teprve potom nemocný vycítí podporu a vysvětlí své nejniternější potíže," reagoval na otázku specialista na civilizační nemoci MUDr. Jiří Holečko z Luže. "Vždy se snažím si představit, jak bych chtěla, aby lékař zacházel s mojí maminkou, a podle toho se snažím k pacientům chovat," říká primářka pražské oční kliniky DuoVize MUDr. Lucie Valešová.
Otevřenost a přátelský přístup jsou devizy zubní lékařky MUDr. Jany Piptová z Mariánských Lázní i krnovského endokrinologa MUDr. Lukáše Burdy: "Snažím se všechno v klidu probrat a vysvětlit, proč to či ono děláme a najít společnou notu. Každý jsem jiný a každý také potřebuje jiný přístup. Snažím se být otevřený a přátelský. Snad to pomáhá, ale to musí posoudit moji pacienti."
Mluvte s námi!
V nedávném průzkumu Ordinace.cz Češi v ordinacích si někteří pacienti stěžovali na to, že s nimi lékař nemluví, nezajímá ho jejich názor. "Vzájemná komunikace vnáší světlo i do případů zdánlivě bláznivých a neřešitelných. Je to náročné na čas, ale potřebuji pochopit pacientovy pohnutky. Každý dobrý lékař musí být výborným pozorovatelem - pokud touto schopností nedisponuje, hodí se spíše do laboratoře či výzkumu," oponuje MUDr. Jitka Marková, alergoložka a klinická imunoložka z Českých Budějovic.
Aby byla vzájemná komunikace opravdu přínosná, je potřeba, abychom se naučili s lékaři mluvit upřímně a nezatajovali, co se nám nehodí. Diabetoložka MUDr. Eva Pěkná z Havlíčkova Brodu k tomu doslova říká: "Pro mě osobně je od pacienta nejdůležitější pravdivost jeho slov. Pokud pacient řekne "tohle dělat nebudu", jen se obvykle zeptám na důvod. Protože tím může být strach, nedostatek informací. Pacient má právo navržené postupy léčby odmítnout. Nese za toto odmítnutí samozřejmě zodpovědnost, pokud si toho je vědom a přijímá ji, nemám problém s tím, že volí jinak, než doporučím. Trochu hůř snáším, pokud mi dospělý člověk lže, i když samozřejmě také přemýšlím, proč to dělá."
Doktore, stydím se
Přes průzkum Češi v ordinacích pacienti také vzkázali svým lékařům, že se občas stydí a potřebují citlivější přístup. Co na to lékaři? Jak si se studem poradí? Na úsměv a humor sází dermatolog z Prahy, MUDr. Spyridon Gkalpakiotis, i již zmíněná MUDr. Jitka Marková. "Stud pacientek překonávám mluvením. Povídám si s nimi o všem možném – od počasí přes problémy s dopravou až po jejich zdravotní problémy – minulé i současné," říká gynekolog doc. Vít Unzeitig.
Kompletní odpovědi lékařů na otázky redakce najdete zde.
V prosinci provedla Ordinace.cz unikátní průzkum mezi svými čtenáři. Ptali jsme se, s čím chodí do lékařských ordinací nejčastěji, jak jsou se svými lékaři spokojeni či zda a proč jim vadí či nevadí dlouhé vysedávání v čekárnách. Přesné znění otázek naleznete zde. Výsledky jsou shrnuty v tomto textu.
Děkujeme pacientům i lékařům za odpovědi a spolupráci na projektu Češi v ordinacích.
Přidat nový komentář