Alergie na chlad propuká hlavně na podzim a v zimě, kdy se vlivem chladného počasí zvyšuje počet těch, které trápí nepříjemné kožní projevy při pobytu v chladném či mrazivém vzduchu nebo po přechodu z tepla do zimy či naopak. Nejčastěji se jedná o zarudnutí pokožky, kopřivku s úporným svěděním, popraskání kůže nebo otoky těch míst těla, která nejsou dostatečně chráněná oblečením.
Tuto službu poskytuje od září 2018, a to jak pro české pacienty na Lékárna.cz, tak pro slovenské na Mojalekaren.sk. Na Slovensku ji využívá měsíčně v průměru stovka pacientů. Odpověď dostanou do několika minut, nejčastěji do 3 hodin, maximální limit na odpověď mají lékárníci na e-mailech do 24 hodin.
„Převládají dotazy, na které musíme připravit obsáhlejší odpovědi, často na ně pak ještě pacienti navazují dalšími dotazy. Často totiž s námi řeší své vleklé zdravotní potíže, chtějí se poradit, proč jim něco nefunguje, co ještě by měli vyzkoušet nebo konzultují radu, kterou dostali od někoho jinde,“ říká Pavla Horáková, která má v Lékárna.cz poradnu na starosti.
Dodává, že internetová poradna poskytne pacientům širší službu, než jim může poskytnout lékárník v lékárně, protože mají na vyřízení dotazu více času než lékárník v lékárně, kde často čekají další pacienti. Díky anonymitě internetové poradny a časovým možnostem také zachytili pacientku s anorexií, která se bála svěřit komukoli ve svém okolí, a přesvědčili ji k návštěvě odborného lékaře.
„Máme čas, a to je důležité. Můžeme si dohledat přesné informace, protože ne všechny kombinace léků má lékárník v hlavě, nebo se složitějším zdravotním problémem zabývat důkladněji,“ dodává Pavla Horáková. Nejčastěji pacienti žádají doporučení léků a produktů na klouby, padání vlasů, gynekologické a kožní problémy. Anonymní internetové prostředí ale využívají také lidé s choulostivými dotazy například z oblasti sexuálního zdraví, pohlavních nebo psychických chorob.
Pro uživatele internetové lékárny Lékárna.cz (Mojalekaren.sk na Slovensku) je konzultace s lékárníkem zdarma stejně jako v kamenné lékárně a neváže se na ni povinnost nákupu.
„Když jsme provozovali poradnu lékárníků na chatu, potřebovali jsme až 30 lékárníků, kteří měsíčně zodpověděli zprvu stovky, později v průměru dvě tisícovky dotazů pacientů z Čech a tisícovku na Slovensku. Je zřejmé, že lidé odborné rady k lékům a potravním doplňkům potřebují ve větší míře než jim jsou kamenné lékárny schopny při jejich vytížení poskytnout. Proto je sami aktivně vyhledávají a našemu internetovému týmu lékárníků věří. Tato služba stojí Lékárna.cz asi půl milionu korun ročně, ale už 20 let dokazujeme, že internetové lékárenství je rovnocenným hráčem na trhu s léky a dokáže dobře doplnit klasické kamenné lékárny. A hlavně dává lidem možnost vybrat si službu podle své situace, vzdálenosti, svého problému,“ dodává Karel Klodner, výkonný ředitel Lékárna.cz