Dobrý den, mám problém s olupováním kůže na chodidlech, nejčastěji mezi prsty. Doporučíte mi nějaký krém?
Z NABÍDKY LÉKÁRNA.CZ
Lázeňská léčebně preventivní péče je hrazena buď z prostředků veřejného zdravotního pojištění všech pojištěnců, nebo ji si hradí pacient jako samoplátce. Délka lázeňských pobytů se většinou pohybuje okolo tří týdnů. Po tuto dobu budete v pracovní neschopnosti. Ale jenom v případě komplexní péče. Pokud půjde o péči příspěvkovou, budete se muset se zaměstnavatelem domluvit jinak. Například si vezmete dovolenou.
Kdo má nárok na lázně?
Na úvod je třeba upozornit, že lázeňská léčba je pojištěnci hrazena, jen jde-li o nezbytnou součást léčebného procesu a tehdy, kdy je indikovaná podle příslušných zákonných norem, definovaných zejména Indikačním seznamem – příloha č. 5, která je součástí zákona o veřejném zdravotním pojištění. Komplexní lázeňská léčebně rehabilitační péče navazuje na lůžkovou péči nebo specializovanou ambulantní zdravotní péči a je zaměřena na doléčení, zabránění vzniku invalidity a nesoběstačnosti nebo na minimalizaci rozsahu invalidity.
Poskytnutí lázeňské péče vám musí doporučit ošetřující lékař na základě vašeho aktuálního zdravotního stavu a návrh musí být schválen revizním lékařem zdravotní pojišťovny.
Do lázní zdarma krok za krokem
Hned na začátku je návštěva odborného lékaře. Po návštěvě odborného lékaře vedou další kroky k lékaři praktickému. Návrh na lázeňskou péči vystavuje praktický lékař dle doporučení odborného lékaře nebo ošetřujícího lékaře při hospitalizaci. Zároveň navrhne typ lázeňské péče a místo vhodné pro léčbu daného onemocnění (indikace). Pokud se onemocnění léčí ve vícero zařízení, což je poměrně časté, má pacient možnost volby. Do návrhu lékař vypisuje 3 místa. Datum pobytu určují lázně podle své volné kapacity. Některé lázně umožňují i rezervaci termínů pro klienty, ale tyto rezervace jsou většinou zpoplatněny.
Potom je návrh zaslán zdravotní pojišťovně, kde musí projít schvalováním revizního lékaře. Pokud je žádost schválena, pojišťovna ji pošle do lázní, které jsou uvedeny na prvním místě. Poté už jenom zbývá čekat na výzvu k nástupu do lázní.
Co hradí pojišťovna a co pojištěnec?
Lázeňský pobyt hradí zdravotní pojišťovna svému pojištěnci buď plně (komplexní lázeňská léčebně rehabilitační péče), nebo částečně (příspěvková lázeňská léčebně rehabilitační péče). V případě komplexní péče si pacient může sám platit nadstandard v ubytování, zdravotní pojišťovna hradí náklady na léčení, ubytování a stravování ve standardní úrovni. Dopravu do lázeňského zařízení a zpět hradí pouze v případě, že zdravotní stav pacienta podle vyjádření ošetřujícího lékaře, který tuto dopravu indikuje, neumožňuje dopravu běžným způsobem bez použití dopravní zdravotní služby. Pobyt trvá 21 nebo 28 dní (v závislosti na indikaci) a probíhá v rámci pracovní neschopnosti. U příspěvkové péče zdravotní pojišťovna hradí pouze standardní léčení, ostatní výdaje za lázeňský pobyt si pacient platí sám. Délka pobytu je 14 nebo 21 dní a probíhá v rámci dovolené.
Termín pro nástup do lázní
Časových omezení pro lázeňskou péči je víc.
Prvním je v některých případech limit stanovený u dané indikace přímo v indikačním seznamu pro lázeňskou léčebně rehabilitační péči. Týká se zejména lázeňské péče po chirurgických výkonech, kdy je podmínkou nastoupit lázeňskou léčbu do stanoveného počtu měsíců po úrazu nebo operaci. Podobná podmínka ale existuje i u některých dalších indikací. Pacient například musí nastoupit lázeňskou léčbu do x měsíců od stanovení konkrétního onemocnění či od zahájení léčby daného onemocnění, nebo do x měsíců po ukončení hospitalizace, nebo do x měsíců po odeznění akutní fáze onemocnění apod.
Druhý časový limit pro nástup na lázeňskou léčbu, který se týká všech indikací, je dán platností návrhu a počítá se od doby vystavení návrhu. Jestliže se jedná o komplexní lázeňskou léčebně rehabilitační péči v I. pořadí naléhavosti (například o překlad z nemocničního lůžka na lůžko v lázeňském zařízení), musí pacient nastoupit lázeňskou léčbu do jednoho měsíce od data vystavení návrhu ošetřujícím lékařem.
U pořadí naléhavosti II. musí být dodržen termín nástupu nejpozději do tří měsíců od data vystavení návrhu, později ztrácí návrh platnost. U příspěvkové lázeňské léčebně rehabilitační péče je stanoven termín nástupu léčení nejpozději do šesti měsíců od data vystavení návrhu.
Další limit platí pro případný opakovaný pobyt, tedy pro pacienty, kteří mají nárok na opakované lázně (je-li u dané indikace možný) – zde je vždy indikačním seznamem stanoveno, že pacient musí léčení nastoupit do určeného počtu měsíců od začátku základního pobytu, nebo naopak nejdříve x měsíců od začátku základního pobytu.
Všechny tato zákonné limity a intervaly musí doporučující a navrhující lékaři respektovat a návrhovou činnost tomu podřídit. Stejně tak to platí pro samotné pacienty. Pokud by vystavený návrh na nárok na lázně neodpovídal podmínkám stanoveným platnými právními normami včetně limitů a intervalů pro nástup na lázeňské léčení, nemohl by být následně schválen revizním lékařem, a tedy ani uhrazen z veřejného zdravotního pojištění.
Nová pravidla od ledna 2022
Od ledna 2022 se podmínky pro nástupní lhůtu změnil. Devadesátidenní lhůta začne běžet až datem schválení pobytu revizním lékařem. Změna se ovšem netýká lhůt po operacích. Tam stále zůstává v platnosti, že pacient musí nastoupit do lázní 90 dnů od data operace.
Jak často máte nárok na lázně?
Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď. Jiná pravidla platí pro jedince, kteří mají nárok na lázně po operaci kyčelního kloubu, pacienty po hysterektomii či jedince s nádorovým onemocněním. Stejně jako délka pobytu, i to, jak často mohu do lázní zdarma, se odvíjí na základě jednotlivých případů. Podstatnou roli hraje v tomto případě opět indikační seznam pro lázeňskou péči.
Odvolání při zamítnutí lázní
Nedostali jste lázně? Odvolejte se! Zjistěte si co nejdřív na pobočce nebo telefonicky, proč jste lázně nedostali. Dozvíte se třeba, že jste jen zapomněli přiložit doporučení od specialisty nebo něco nevyplnili. Pak se ihned odvolejte a doplňte odvolání o požadovaný dokument či údaj.
Proti rozhodnutí je pak možné se samozřejmě odvolat do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí. Pojišťovna je povinna se k odvolání vyjádřit. Poučení o opravných prostředcích je pak součástí každého rozhodnutí.
Lázně si můžete zaplatit sami
Pokud pojišťovna vaši žádost zamítne, můžete samozřejmě jet do lázní na vlastní pěst. Budete si ale muset všechno zaplatit. Nebudete tedy potřebovat žádné doporučení lékaře. Lázně si sami objednáte, po příjezdu absolvujete vstupní prohlídku a bude vám navržena lázeňská péče na míru.