Rozpoznání otravy může mít život zachraňující význam. Je důležité mít na paměti, že každý nejasný chorobný obraz a zvláště každá porucha vědomí (ospalost až bezvědomí) může být prvním příznakem otravy.
Počet nehod spojených s otravou neustále roste. Jedním z důvodů je obrovské množství chemikálií na trhu, často ve velmi atraktivních obalech. Není výjimkou, že obaly napodobují nápoje, někdy vypadají podobně jako dětská pitíčka. Dalším důvodem je stále oblíbené stáčení čisticích prostředků do neoriginálních obalů, často PET lahví od minerálek. Tam navíc případné řešení otravy komplikuje, že se nedá zjistit přesné složení přípravku.
Toxikologické informační středisko řeší ročně tisíce dotazů od laiků, lékařů i záchranářů. Téměř 60 % se týká dětí, většinou batolat.
Jak probíhá telefonát do Toxikologického informačního střediska TIS
Volejte 224 919 293 nebo 224 915 402. Při telefonátu zachovejte klid. Lékař TIS se vás bude ptát:
- Komu se nehoda stala: dítě, dospělý (pokud možno udat celé jméno, rodné číslo a zdravotní pojišťovnu).
- Jaký je věk postiženého, jeho hmotnost (alespoň odhadem), trpí-li nějakou akutní nebo chronickou nemocí.
- Jaká látka je příčinou otravy? Lék, rostlina, chemikálie, komerční přípravek atd.? U léků udat, zda se jedná o lék, který postižený užívá nebo o cizí lék. U komerčních přípravků je potřeba získat co nejvíce informací z etikety, nebo alespoň vědět, k čemu se látka používá.
- Jak velké množství látky působí? Množství, které např. v láhvi ubylo, co nejvíce upřesnit.
- Kdy se nehoda stala?
- Jakým způsobem se stala? Požití látky, polití se, vdechnutí, kousnutí apod.
- V jakém stavu je postižený? Má nějaké zdravotní potíže?
- Jaká opatření byla doposud provedena?
- Kdo a odkud volá: jméno, město, telefonní číslo (důležité pro zpětnou vazbu v případě potřeby).
Provoz toxikologického informačního střediska
Toxikologické informační středisko (TIS) vzniklo v roce 1962 při Klinice pracovního lékařství Všeobecné fakultní nemocnice a 1. LF UK v Praze. Mgr. Karolína Mrázová z TIS objasňuje účel střediska: "Naším úkolem je poskytovat rady v nepřetržitém provozu – laiků i odborníkům, spolupracujeme i s veterináři. Cílem naší práce je příznivě ovlivnit průběh nehod, snížit závažnost otrav a působit na veřejnost."
Na začátku činnosti řešilo TIS desítky telefonátů ročně. "V současné době jsou to desítky denně. Počet samozřejmě sezónně kolísá, v lednu a únoru je klid a největší provoz je v létě," říká Mrázová. MUDr. Hana Rakovcová, vedoucí lékařka TIS, upřesňuje počet dotazů: "Loni jsme řešili kolem 11500 telefonátů na naše linky.“
Čtěte příště: Otravy u dětí – čím se nejčastěji mohou otrávit, co dělat při otravě, prevence
Pokud vám TIS pomohlo nebo máte zkušenosti s řešením otravy, podělte se o ně s ostatními v diskusi nebo nám napište!
S využitím tiskových materiálů TIS.
Přidat nový komentář