Alergie na chlad propuká hlavně na podzim a v zimě, kdy se vlivem chladného počasí zvyšuje počet těch, které trápí nepříjemné kožní projevy při pobytu v chladném či mrazivém vzduchu nebo po přechodu z tepla do zimy či naopak. Nejčastěji se jedná o zarudnutí pokožky, kopřivku s úporným svěděním, popraskání kůže nebo otoky těch míst těla, která nejsou dostatečně chráněná oblečením.
Z NABÍDKY LÉKÁRNA.CZ
Je logické, že každý by chtěl tu nejlepší péči. Jsou dokonce lidé, kteří si s ohledem na to vybírají adresu trvalého bydliště. Ačkoliv platí, že pacient si může svobodně volit svého lékaře, pokud jde o urgentní převoz záchrannou službou, pravidla se podstatně mění a trvalé bydliště nehraje žádnou roli. O cíli cesty pacienta rozhoduje lékař záchranky.
Čtěte také: ePoukaz: Co to je a jak funguje?
Volba lékaře platí, ale v sanitce nikoli
Právo na výběr poskytovatele zdravotních služeb a konkrétního zdravotnického zařízení dává pojištěncům zákon o veřejném zdravotním pojištění. Stejně tak zákon o zdravotních službách mezi právy a povinnostmi pacienta (v § 28) uvádí, že pacient má při poskytování zdravotních služeb právo „zvolit si poskytovatele oprávněného k poskytnutí zdravotních služeb, které odpovídají zdravotním potřebám pacienta, a zdravotnické zařízení, pokud tento zákon nebo jiné právní předpisy nestanoví jinak“.
A právě u zdravotnické záchranné služby tomu tak je: podle § 29 se možnost volby poskytovatele a zdravotnického zařízení nevztahuje (mj.) na zdravotnickou záchrannou službu ani poskytovatele zdravotních služeb, ke kterému poskytovatel zdravotnické záchranné služby pacienta převáží. O tom, do které nemocnice by vás záchranná služba odvezla, tedy rozhoduje podle vašeho zdravotního stavu lékař záchranky.
Čtěte také: Kdy vám zdravotní pojišťovna proplatí cestu k lékaři?
Zvláštní případ – porod
Běžnou součástí činností záchranky je převoz nastávajících maminek do porodnice. Jenže ženy již bývají registrovány v konkrétních zařízeních. V těchto případech se zdravotnická záchranná služba snaží vyhovět. Pokud to umožňuje provozní situace, nevyskytnou se žádné komplikace a porodnice, ve které je rodička registrována, pacienty přijímá, je možné dovést nastávající maminky skutečně do porodnice, ve které se registrovaly.
Ne vždy je ale možné dojet až do porodnice dle registrace rodičky, vždy záleží na jejím aktuálním stavu. Je mnoho okolností, které mohou nastat a kvůli nimž není možné konkrétnímu přání rodičky vyhovět. Zejména vážný zdravotní stav může vést k transportu do nejbližší možné porodnice. O konečném výběru zdravotnického zařízení může rozhodovat také týden těhotenství, ve kterém rodička je. Záchranáři vždy jednají v nejlepším zájmu pacientky i jejího dítěte, nejdůležitější je však pro ně zdravotní stav rodičky.
Čtěte také: Jak poznám, že rodím
Zdravotnická záchranná služba versus zdravotnická dopravní služba
Pro přesnost je ještě nutné rozlišovat zdravotnickou záchrannou službu a zdravotnickou dopravní službu, což je transport pacientů z domova do nemocnice nebo mezi nemocnicemi.
U zdravotnické dopravní služby může pacient upřednostnit přepravu ke konkrétnímu poskytovateli zdravotních služeb, ovšem s tím, že rozdíl v ceně zaplatí. Úhrada z veřejného zdravotního pojištění je vždy jen ve výši odpovídající vzdálenosti nejbližšího smluvního poskytovatele, který je schopen požadované zdravotní služby poskytnout.
Čtěte také: Ztráta kartičky pojištěnce. Co dělat?
Ošetření v zahraničí
Někdy se dokonce může stát, že pokud se pohybujete u hranic, chytíte už signál sousední země a vyrazí pro vás záchranná služba sousedního státu.
V praxi se skutečně může stát, že pro vás přijede sanitka záchranné služby ze zahraničí. Na místě vám poskytne standardní nezbytná ošetření, a pokud potřebujete nemocniční péči, mohou nastat 2 situace:
- odveze vás do nemocnice v České republice,
- odveze vás do nemocnice v zahraničí.
Nemocnici, do které budete dopraveni k ošetření a vyšetření, si vybrat nemůžete. Roli hrají kilometry. Důležité je, která nemocnice je blíže. Pokud je blíže ta zahraniční, směřujete tam. Pokud ne, odvezou vás do české nemocnice.
Co ale dělat v případě, že skončíte v zahraniční nemocnici?
Pokud se ocitnete v zahraniční nemocnici, musíte předložit průkaz „EHIC“. Karta EHIC neboli European Health Insurance Card (evropský průkaz zdravotního pojištění) je malá modrá kartička, kterou předkládáte i u lékaře v České republice a kterou byste měli mít vždy u sebe. Pomocí této karty se prokazujete jako pojištěnec a uplatňujete nárok na nezbytně nutnou zdravotní péči v členských státech EU. Následně vám bude poskytnuta nezbytná péče.
Nezbytná péče je veškerá taková péče, kterou člověk potřebuje během svého pobytu mimo ČR. Držitel EHICu se ocitá v postavení místního pojištěnce – ve zdravotnických zařízeních napojených na veřejný systém bude ošetřen za stejných podmínek (cena, rozsah, kvalita). Případnou spoluúčast tedy hradíte tak, jako místní pojištěnci.
Výše popsaný příklad funguje za předpokladu, že jste odvezeni do zdravotnického zařízení, které je financované z veřejných zdrojů. Ve zdravotnických zařízeních, která nejsou napojena na veřejný systém, bude muset český pojištěnec zpravidla zaplatit celou péči sám a teprve následně požádat svou zdravotní pojišťovnu, zda by mu alespoň část nákladů nahradila.
Pokud nechcete, aby vás mobilní telefon přesměroval do zahraničí a volali jste si záchrannou službu cizího státu, můžete před vytočením čísla zadat předvolbu +420. V takovém případě bude váš hovor přesměrován do České republiky a dovoláte se záchranné službě u nás. Vzhledem k tomu, že ale chytáte zahraniční signál, zaplatíte za roaming.
Jak se dostanete ze zahraničí domů?
Jednou z variant je cesta po vlastní ose. Také pro vás může přijet příbuzný autem. Pokud takové možnosti nemáte, je situace komplikovanější. Nárok na zdravotní péči totiž nekryje náklady na přepravu zpátky do České republiky.
To platí obecně, avšak některé bilaterální smlouvy umožňují, aby byli čeští pojištěnci převezeni ze státu ošetření zpět do ČR, pakliže s tím příslušná česká zdravotní pojišťovna bude souhlasit, a taktéž transport svého pojištěnce zpět do ČR (do konkrétního zdravotnického zařízení) sama zorganizuje a v rámci svých smluvních vztahů uhradí.
Je tedy potřeba se informovat, zda právě vaše zdravotní pojišťovna s takovým řešením souhlasí a zda je tedy možné takovou akci zrealizovat. Pokud s tím ale vaše zdravotní pojišťovna nesouhlasí, je cesta domů čistě váš problém.
Čtěte také: Astma či vysoký tlak? Bez připojištění se účet za zahraniční hospitalizaci může prodražit
Jak zjistit, do které nemocnice předala RZS pacienta?
Podle zdravotního stavu pacienta záchranáři zvolí nejbližší zdravotnické zařízení, jehož vybavení a specializovaná oddělení odpovídají povaze onemocnění nebo zranění, je možná i přímá konzultace mezi lékařem v terénu a lékařem-specialistou. Pokud vám záchranáři nesdělili do jaké nemocnice pacienta vezou, toto se může upřesnit až během transportu, zavolejte na Call centrum středočeské záchranné služby a operátor vám poskytne telefonní číslo příslušné nemocnice.
V zájmu pacienta je neuspěchat vyšetření, proto buďte trpěliví a nevolejte do nemocnice před uplynutím jedné hodiny od odjezdu záchranné služby.