Dobrý den. Děti mají pátou nemoc, která se projevila vyrážkou v obličeji. Čím ji prosím mazat?
Kdy za vás zaplatí zdravotní pojištění stát?
Stát za vás platí zdravotní pojištění, když jste:
- Nezaopatřené děti
- Poživatelé starobních, invalidních, vdovských, vdoveckých nebo sirotčích důchodů
- Na mateřské nebo rodičovské dovolené, respektive pobíráte peněžitou pomoc v mateřství či rodičovský příspěvek
- Uchazeči o zaměstnání v evidenci úřadu práce
- Osoby pobírající dávku pomoci v hmotné nouzi a osoby s nimi společně posuzované, a to za podmínky, že nejsou podle potvrzení plátce dávky pomoci v hmotné nouzi v pracovním ani obdobném vztahu ani nevykonávají samostatnou výdělečnou činnost, nejsou v evidenci uchazečů o zaměstnání a nejde o poživatele starobního důchodu, invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně, vdovského nebo vdoveckého důchodu, ani o poživatele rodičovského příspěvku nebo o nezaopatřené dítě
- Osoby, které jsou závislé na péči jiné osoby ve stupni II (středně těžká závislost) nebo stupni III (těžká závislost) anebo stupni IV (úplná závislost)
- Osoby pečující o osoby závislé na péči jiné osoby ve stupni II, III anebo stupni IV a osoby pečující o osoby mladší deset let, které jsou závislé na péči jiné osoby ve stupni I
- Osoby celodenně, osobně a řádně pečující alespoň o jedno dítě do sedmi let věku nebo nejméně o dvě děti do 15 let věku
Kdo platí pojistné za zaměstnance?
Pojistné za zaměstnance hradí na účet příslušné zdravotní pojišťovny zaměstnavatel. Na platbě se podílí z 1/3 zaměstnanec a ze 2/3 zaměstnavatel. Pojistné činí 13,5 % vyměřovacího základu. Minimálním vyměřovacím základem je minimální mzda. Pojistné se platí za jednotlivé kalendářní měsíce zpětně a je splatné od 1. do 20. dne následujícího kalendářního měsíce. Zaměstnavatel je povinen platit pojistné ode dne, kdy zaměstnanec nastoupí do zaměstnání. Jeho nástup musí oznámit příslušné zdravotní pojišťovně do osmi dnů.
Pozor si ale dejte, pokud zdravotní pojišťovnu měníte. V takovém případě máte povinnost tuto změnu hlásit zaměstnavateli, že zdravotní pojišťovnu měníte. Když přechod k jiné pojišťovně zaměstnavateli včas neohlásíte, vznikne dluh a pojišťovna kvůli tomu zaměstnavateli vyměří penále, může chtít úhradu penále po vás.
Pokud pojištění za vás nehradí zaměstnavatel nebo stát, musíte platit sami.
Dluh na zdravotním pojištění a jeho důsledky
Nejčastěji k dluhu na zdravotním pojištění dochází u osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), které neplatí včas nastavené zálohy, nebo u osob, které ztratily zaměstnání a nejsou přihlášeny na úřadu práce. Dalšími častými případy jsou například studenti, kteří po ukončení studia nejsou zařazeni v kategorii státních pojištěnců a nehradí si platby zdravotního pojištění, nebo také zaměstnavatelé, kteří za své zaměstnance neodvádějí zdravotní pojištění.
Zdravotní pojišťovny přitom nemají povinnost o vzniku dluhu informovat. Některé pojišťovny o nedoplatku informují, nicméně nelze na toto spoléhat.
Jak zjistit dluh na zdravotním pojištění
Každá pojišťovna nabízí jiné možnosti ověření platby, zjištění dluhu nebo naopak potvrzení bezdlužnosti. U většiny je možné nahlédnout do přehledu plateb a úhrad online.
Velmi rychlým a snadným způsobem, jak zjistit dluh na zdravotním pojištění, je kontrola v registru exekucí. Pokud totiž pojišťovna vymáhá dluh skrze soudního exekutora, po zahájení exekučního řízení dochází k zápisu dlužníka do registru exekucí, kde jej může vyhledat každý.
Výpis s informacemi (oficiálně vyúčtování pojistného na veřejné zdravotní pojištění), ze kterého by případné nedoplatky byly zjistitelné, je možné získat i osobní návštěvou na některé z poboček, a to na počkání a bezplatně. Pokud žádné doplatky nejsou evidovány, lze zažádat o potvrzení o bezdlužnosti, tedy prohlášení, že k danému dni nemá pojištěnec vůči pojišťovně žádný dluh na zdravotním pojištění. Kromě osobní formy je možné žádost o toto potvrzení zaslat i poštou, e-mailem nebo datovou schránkou.
Když se pojišťovna o peníze přihlásí – čili pošle výkaz nedoplatků nebo platební výměr – hlavně reagujte, aby nedošlo k navýšení dluhu o úroky z prodlení či další sankce.
Co je to měkké vymáhání a jak probíhá?
Měkké vymáhání je první fáze procesu vymáhání dluhu, kdy se zdravotní pojišťovna snaží informovat dlužníka o existujícím nedoplatku a dát mu prostor dluh dobrovolně uhradit. Tento přístup je šetrnější, protože nevyužívá tvrdých právních prostředků, jako je exekuce nebo soudní řízení. Zdravotní pojišťovna posílá upomínky nejen formou SMS, ale také prostřednictvím e-mailu, datové schránky nebo dopisu, kde klienta upozorňuje na dlužnou částku a stanoví termín splatnosti.
Co se stane, pokud oznámení o dluhu nebudu řešit?
Pokud dlužník na oznámení nereaguje, obdrží formální výzvu k úhradě dluhu s varováním před dalšími kroky. Není-li možné dluh ihned pokrýt celý, je možné se s pojišťovnou domluvit na splátkovém kalendáři. Za splnění určitých podmínek je možné požádat i o prominutí penále.
Pokud dlužník nereaguje ani na tato oznámení a dluh neuhradí, můžou mít jeho kroky závažné důsledky, protože k dlužné částce se mohou připočítat i další náklady spojené s vymáháním dluhu. Situace může dospět až k soudnímu řízení a následné exekuci, která zahrnuje srážky ze mzdy, blokaci bankovních účtů nebo zabavení majetku. Tento postup je pro dlužníka značně nákladný a časově náročný, a proto je vždy lepší řešit dluhy ve fázi měkkého vymáhání, kdy je situace ještě snadno zvládnutelná.
Pokud máte dotazy k volbě léků, dávkování či kontraindikacím, zeptejte se lékárníků v online poradně na Lékárna.cz. Zeptejte se jich sami, nebo se podívejte na dotazy, které už zodpověděli.