Ani hodina čekání před ordinací na vyšetření lékařem českým pacientům nevadí. Vyplynulo to z unikátního prosincového výzkumu našeho serveru www.ordinace.cz. "Češi v ordinacích jsou velmi tolerantní – ani po hodině čekání před ordinací se nerozčilují a svého doktora mají většinou rádi. Pokud není fouňa nebo morous," shrnula výsledky šéfredaktorka portálu Romana Žatecká.
Průzkumu na www.ordinace.cz s názvem Češi v ordinacích se zúčastnilo 122 respondentů. Cílem bylo zjistit, jak jsou pacienti spokojeni s ošetřením.
Akutní nebo chronické zdravotní problémy přivedly do ordinací pouze 14 % lidí, většina přišla na povinnou kontrolu po nemoci či v rámci dlouhodobé léčby, na předoperační či pooperační vyšetření, pro předpis na užívané léky nebo lístek na peníze při nemocenské (24 %). Sedm procent pacientů přišlo na plánované vyšetření a pouhá 2 % absolvovala preventivní prohlídku - i když na otázku, zda chodí pravidelně na preventivní kontroly, odpovědělo 66 % respondentů (tedy 81 lidí), že rozhodně ano a jen 3 % netuší, že na to mají nárok.
Hodinové čekání nevadí
Jenom sedm procent pacientů před ordinací nečekalo a šli na vyšetření v čase, na který byli objednáni. Deset minut pak čekalo 12 % pacientů, čtvrthodinu 27 % a 54 % pacientů uvedlo, že čekali déle než hodinu.
Polovině z nich sice čekání vadilo, ale svou nespokojenost nahlas neprojevili. Podle průzkumu hlavně proto, že nechtěli svého lékaře podráždit. Z odpovědí vyplynulo, že svůj nesouhlas projevují až poté, když před dveřmi ordinace čekají více než tři hodiny.
Zaplatit si za jistotu, že vejdou do ordinace na čas, odmítl téměř každý druhý odpovídající a čtvrtina by si připlatila pouze v případě, kdy by hodně spěchali. Jen dvě procenta odpovídajících si jsou ochotni připlatit za to, že nebudou na vyšetření čekat.
Co si o příplatku za včasné ošetření myslí pacienti:
"Bylo by to vydírání."
"Proč bych měla platit za organizační neschopnost objednávající sestry? Doba objednání by měla být v souladu s předpokládaným časem vyšetřením pacientů přede mnou, samozřejmě i s předpokládaným sepsáním dokumentace a 10 minut k dobru. Psychiatr má taky na každého pacienta vymezený čas na jedno sezení, který nepřekračuje. V případě akutních vyšetření by měl lékař informovat objednané pacienty o možnosti zdržení a eventuelně ho přeobjednat."
"Objednaný čas by měl být plněn, v opačném případě by měl lékař vrátit regulační poplatek."
Jaký vztah máte se svým lékařem – a jaký byste si přáli mít?
Většina respondentů je se vztahem se svým lékařem spokojena - za výborný ho považuje 12 % pacientů, za dobrý vztah pak 69 % pacientů. Třináct procent respondentů hodnotí vztah se svým lékařem jako neutrální a pouhých 5 % jako špatný. V rámci výzkumu přiznalo 75 % pacientů, že se s lékařem baví o možných variantách léčby a společně volí tu nejlepší – jen 15 % z nich se bojí cokoli říct, aby doktora nenaštvali.
Co si svých lékařích myslí pacienti:
-"Doktoři se chovají neustále nadřízeně a pořádně nic nevysvětlí a ani neudělají to, co by měli."
-"Je arogantní a nic neumí. Kvůli němu jsem několikrát skončila v nemocnici (zanedbání), chtěla bych obyčejný vztah pacient a lékař, ale toho mnozí nejsou schopni."
-"Vadí mi, že během mojí návštěvy stále telefonuje, volající ušetří za poplatek, ale já ztratím půl hodiny."
-"Chtěl bych, aby víc naslouchal a méně klepal do klávesnice."
+ "S lékaři, ke kterým chodím pravidelně, většinou přátelsky korektní - já jim důvěřuji a oni ze mě nedělají nesvéprávnou neschopnou osobu, no, proto jsem si je vybrala."
+ "Mám velmi příjemnou a dobrou lékařku."
+ "Vztah mezi mnou a lékařem je velmi dobrý - lepší být asi nemůže."
+ "Vztahy mám výborné, protože lékaře, kteří mi nevyhovovali, jsem změnila."
Průzkumu na www.ordinace.cz se zúčastnili pacienti z celé ČR, nejvíce z hlavního města Prahy (17 %), Středočeského a Jihomoravského kraje (13 %), krajů Jihočeského, Pardubického a Olomouckého (8 %).
Průzkum názorů českých pacientů Češi v ordinacích proběhl na www.ordinace.cz v prosinci 2010 a bude pokračovat na jaře 2011.
Přidat nový komentář